MEDIACIÓ I CONVIVÈNCIA A L' IES LA GUINEUETA. ESPAI EDUCATIU PER COMPARTIR EXPERIÈNCIES, REFLEXIONS I BONES PRÀCTIQUES.
15 d’abril, 2007
EL CREIXEMENT MORAL
En el video, Manuel Segura ens explica com desenvolupar la moral del nostre alumnat.
Cinc pensaments per a la convivència
Aquests pensaments són necessaris per relacionar-nos bé amb els demés.
El programa de competències social a la primària.
14 d’abril, 2007
Competència Social
Una persona per a ser educada ha de PENSAR , ha de tenir uns principis MORALS,
i una bona EDUCACIÓ EMOCIONAL.
Video sobre la funció educativa de FORMAR PERSONES PER RELACIONAR-SE BÉ
Gràcies al blog Zibereskola
12 d’abril, 2007
11 d’abril, 2007
GUIA PELS ESTUDIANTS:COM FER UNA RECERCA
També facilita recursos per a fer el treball de recerca. AH! i també es pot compartir la recerca feta.
Una gran eina didàctiva que facilita l´aprenentatge de la recerca científica.
M´agradat les paraules de Jorge Wagensberg sobre la ciència, saber fer bones preguntes és la clau.
Obro els ulls, veig l’espectacle del món i, és clar, me’n meravello.I una reflexió de Ramon Folch:
Llavores, per pensar la meravella, considero les dues opcions que se’m
presenten. Una: el món és un món de preguntes i la meva tasca és buscar les
respostes. L’altra: el món és un món de respostes i a mi em toca descobrir de
quines preguntes. Aquest camí condueix, més tard que no pas d’hora, al
coneixement científic i a la investigació. La història de la ciència és la
història de les bones preguntes. S’avança quan canvia la pregunta. La resposta
és gairebé rutina.
Moltes de les dimensions del pensament científic tenen a veure amb posicions
artístiques: creativitat, crítica de la realitat, esperit heterodox... I també
una certa inutilitat aparent, aquesta intangible inutilitat imprescindible de
totes les coses realment importants ...La ciència és l'art de saber, no pas la
tècnica de conèixer. Per tal que el culte als sentits no suplanti la cultura del
sentiment, la ciència ha de ser l'art d'omplir de sentiments la cultura
experimental
26 de març, 2007
ELS ADULTS SOM MODELS D´APRENENTATGE
Les criatures aprenen del que veuen.... mireu aquest video!....
Com s´aprenen els valors??? no calen paraules, mireu!!
19 de març, 2007
PRIMAVERA A MALLORCA 2007
Mallorca estaba meravellosa, ens acompanyat el sol de primavera- ja calentaba força-, el paissatge, els camps verds, els arbres florits, el blau de mar......l´olor a mar, la humitat, el vent que bufa força, tot un munt de sensacions que hem gaudit!!
Hem menjat, hem rigut, hem dormit, hem caminat, hem xerrat, hem jugat......hem somniat, ens hem anyorat, hem recordat, hem protestat,hem cridat, ens hem conegut un poc més, hem compartit un munt de coses......
Els monitors que ens han acompanyat, dos mallorquins genials!! ens han ensenyat un munt de coses:
Sou feliços???? Mengeu perdiços????- la salutació d´en Jaume al grup-- En Pedro- l´altre monitor - va connectar molt bé amb el grup.
VOLEM TORNAR A MALLORCA!!
Aquí us mostrem algunes fotos.....
18 de març, 2007
PERQUÈ LA GENT CRIDA?
- Un día un viejo sabio preguntó a sus seguidores lo siguiente:
- ¿Por qué la gente se grita cuando están enfadados?
Los hombres pensaron unos momentos:
- Porque perdemos la calma - dijo uno - por eso gritamos.
- Pero ¿por qué gritar cuando la otra persona está a tu lado? - preguntó el sabio - ¿No es posible hablarle en voz baja?
¿Por qué gritas a una persona cuando estás enfadado?
Los hombres dieron algunas respuestas pero ninguna de ellas satisfacía al sabio.
Finalmente él explicó:
- Cuando dos personas están enfadadas, sus corazones se alejan mucho. Para cubrir esa distancia deben gritar, para poder escucharse. Cuanto más enfadados estén, más fuerte tendrán que gritar para escucharse uno a otro a través de esa gran distancia.
Luego el sabio preguntó:
- ¿Qué sucede cuando dos personas se enamoran? Ellos no se gritan sino que se hablan suavemente, ¿por qué? Sus corazones están muy cerca. La distancia entre ellos es muy pequeña.
El sabio continuó:
- Cuando se enamoran más aún, ¿qué sucede? No hablan, sólo susurran y se vuelven aun más cerca en su amor. Finalmente no necesitan siquiera susurrar, sólo se miran y eso es todo. Así es cuan cerca están dos personas cuando se aman.
Luego dijo:
- Cuando discutan no dejen que sus corazones se alejen, no digan palabras que los distancien más, llegará un día en que la distancia sea tanta que no encontrarán más el camino de regreso.
05 de març, 2007
Per entendre la violència de gènere
Hem de continuar parlant, malauradament, de la violència de gènere .
La violència de gènere és la que s´exerceix contra les dones en una relació de poder de l´home contra la dona. Parlem també de violència familiar, en aquest resum fet pel col.lectiu el safareig.
La Violència familiar es basa en l'abús constant a la parella, fills i filles i persones grans per exercir el control, el poder i el domini mitjançant:
L'abús psicològic, emocional.
L'abús físic.
L'abús sexual.
L'abús econòmic i ambiental.
Què ho facilita?
Pels mites, prejudicis, estereotips i valors adquirits culturalment pel fet de ser dona o home en la societat en que vivim.
Per què costa tant de sortir-ne?
Un dels aspectes pel que costa tant sortir de la violència domèstica és per les característiques específiques en que es dóna el ...
Cicle de la violència
Es desenvolupa en tres fases:
1ª fase: L'acumulació de tensió:
- La persona agressora:
Dirigeix mirades, gestos o crits que espanten
Nega el que fa i diu, manipula les situacions per fer entendre que l'altre menteix
Amaga objectes que després torna al seu lloc
Provoca llargs silencis
Ridiculitza el seu cos
Exerceix control i desvalorització del què fa, amb qui parla, el que gasta,...
- La persona víctima de la violència:
Li provoca tal desconcert que comença a dubtar d'ell@ mateix@
No sap si tot el que viu i sent és realitat
Es CULPABILITZA de tot el que està passant
Mira de tenir-ho tot a punt: La cura dels fills/es, e menjar, neteja, roba,... per no "provocar-l@"
Perd l'autoritat, l'autoestima i seguretat en ell@ mateix@
Comença la vergonya, la culpabilitat, el silenci, l'ocultació de tot el què li està passant,...
2ª Fase: L'esclat de la violència
- La persona agressora:
Contusions, cops, ferides, cremades, lesions internes, estrangulació,...
Amenaça amb armes, blanca o de foc
Amenaça de matar-l@ si explica o fa alguna cosa
Amenaça de suïcidar-se o provocar-se lesions
Amenaça d'endur-se els fills/es
L@ retén a casa
L'obliga a tenir relacions sexuals, amb brutalitat i humiliant (violació)
L'obliga a tenir relacions amb altres persones
Control abusiu de l'economia
Prohibició de treballar fora de la llar
Mata o fereix animals de companyia
Destrueix plantes, objectes estimats,...
Coneix en la pròpia pell el PÀNIC
Aquest pànic el/la pot deixar paralitzad@
Li costa o no pot pensar, reaccionar
Si pot reaccionar, demana ajuda
3ª Fase: De la reconciliació o la lluna de mel
- La persona agressora: Es caracteritza per l'arrepentiment
Demana disculpes, plora, promet canvis
Es torna afectuos@, amable,...
Té relacions sexuals sense imposar
Li demana que retiri la denúncia,... - La persona víctima de la violència: Es desconcerta del canvi
Torna a sentir-se valorada en la relació de parella
Retira la denúncia o l'ajuda demanada i li dóna una altra oportunitat, que prèviament s'ha demanat
Perdona i creu que és un canvi d'actitud
Nega o minimitza la situació de violència que està vivint i reforça el sentiment de CULPABILITAT.
Aquest cicle comença amb simples bromes repetitives fins al control de la vida de l'altre. Aquest cicle es va repetint al llarg de la vida en períodes cada cop més curts fins a desaparèixer l'etapa de la reconciliació.
Aquest video " Papas y mamas" ens mostra com una nena recrea en el seu joc simbòlic un món de violència. SENSE PARAULES!!
22 de febrer, 2007
TALLERS DE PREVENCIÓ DE RELACIONS ABUSIVES ENTRE ELS JOVES

Durant aquest mes l´alumnat de 4rt ESO ha participat en els tallers
" Talla amb els mals rotllos". Han tingut un gran acollida per part de l´alumnat, es van organitzar tres grup amb alumnat dels tres cursos.
Talla amb els mals rotllos és un programa de sensibilització i prevenció de les violències vers les dones dirigida a persones adolescents i joves que impulsen l’Institut Català de les Dones (ICD) i la Secretaria General de Joventut (SGJ) amb la col·laboració del Departament d'Educació.
En el marc del Talla amb els mals rotllos... enRAONA s’han fet diferents accions formatives amb la finalitat de proporcionar eines i recursos a la població jove perquè esdevingui agents actius en la prevenció de les relacions abusives, tot promovent el respecte mutu entre els sexes i la resolució no violenta dels conflictes.
- L´estructura dels tallers han estat de dos sessions de dues hores.
- El contingut que s´ha treballat ha estat:
a) Identitats de gènere.
Identitats i estereotips de gènere.
Relacions de poder versus relacions d’igualtat.
Relacions d’igualtat versus relacions de violència.
b) L’ideal de l’amor romàntic.
La idealització de l’amor.
Els tòpics de l’amor romàntic.
Papers tradicionals assignats a dones i homes en les relacions de parella.
c) El fenomen de les relacions abusives.
Violència, agressivitat, conflicte.
Models relacionals.
Eines i recursos per afrontar situacions d’abús. - La valoració per part de l´alumnat ha estat molt bona. Els nois (14) han valorat com molt interessant el taller, (10). Si t´agradaria aprofundir més en aquests temes? : algunes respostes han estat:
- ...perquè és un bon tema per la nostra educació.
- perquè afagem més informació i saber més del que no sabem..
- perquè és un tema actual i les idees que hem aprés ens ajudara a evitar aquests sucessos.
- perquè m´agradaria saber més coses de com es pot maltractar i es pot arreglar.
- Les noies(18) també han valorat mólt positivament (10) i totes explíciten les seves raons. Alguns comentaris interessants com:
- ...per poder consciènciar a la gent d´aquest tema.
- ...Perquè és un tema que es mereix tractar-lo i intentar
aprofundir-lo..- La meva manera de pensar ha
canviat....- ...perquè crec que és bo això d´evitar els mals rotllos
abans de que passin...-.. perquè en l´actualitat aquests temes surten molt i
tenen que veure amb nosaltres, ens interessen...- ...és important que la dona estigui protegida i
informada...
- Entitats i centres a on poder trobar materials per treballar la prevenció de la violència de gènere.
- Altres entitats d´interés, com El safareig
Caldrà recollir aquests comentaris i continuar treballant el tema el dia 8 de maç, dia internacional de les dones, pot ser un bon moment per fer-ho.
19 de febrer, 2007
TREBALLAR VALORS amb Cançons
Es poden escoltar cançons i videos musicals sobre temes com:
- Violència de gènere
- Igualtat d´homes i dones
- Drogues
- Autoestima
- Guerres, conflictes i pau
- Identitat sexual.
Un portal amb propostes didàctiques per treballar la multiculturalitat amb cançons.
You´ve got a friend de Carole King
11 de febrer, 2007
" Sumate a la convivencia" Un portal per la convivència.

És un espai virtual de recursos, intercanvis i experiències sobre convivència escolar.
05 de febrer, 2007
La transformació d´un conflicte, un aprenentatge pedagògic
Aquest cas de la vida quotidiana, que pot esdevenir conflictiu es converteix en un problema pedagógic.Que poden aprendre d´aquest incident l´alumnat ?, què els hi pot ensenyar l´escola?
- Cas de l´alumna que tenia polls.
- " Pilar!, Pilar!"....- Anna té polls, li corren pel cap! criden pel vestíbul de l´Institut- " Quin fàstic!".
La tutora explica a l´Anna ( després de donar-li el tractament corresponent) que no farà cap intervenció al respecte, que es prepari per tot tipus de comentaris, agresions verbals, gestuals, conductes de burla, menyspreu,....per part dels companys. Hi ha un pacte de silenci, decisió recolzada per tot el professorat.
A partir d´una notícia de premsa d´en Joan Manel Serrat comunicant que tenia un càncer de bufeta, planteja aquest tema com a treball cooperatiu sobre les malalties.
El guió de treball que havien de contestar és:
1. El nom de malalties perilloses que els feien por
2. Què senten les persones que contreuen aquestes malalties
3. Què necessiten aquestes persones
Per grups van analitzar les pors que sentien, van aprendre sobre les pors ancestrals que es mantenen a les cultures, van aprendre vocabulari, paraules, emocions, mapes conceptuals......
Posteriorment, la professora proposa analitzar la següent frase:
" Anna té polls"
( La reposta de l´alumnat? un gran silenci ..........després van continuar el treball.....
1. És una malaltia perillosa?
2. Com pensem que s´ ha sentit Anna?
3.Quines coses necessitava?
4. Què hem fet i per què?
I si fos un altre malaltia? Què hauria passat?
Després troben informació sobre els paràsits i la forma de combatre´ls, i del procés d´aprenentatge aprenen nous referents:
- allò que no vols per a tu, no ho facis tu al altres.
- es van crear noves relacions entres els companys/es.
- aquest conflicte ha estat útil per a aprendre i alhora l´escola lliga un aprenentatge per a la vida.
Les conclusions que ens aporta Pilar Tormo són:
de quina manera l´educació és una porta oberta a l´esperança per a intervenir en la vida i fer que aquesta signifique dignitat, intel.ligència, saber, solidaritat...
Vaig aprendre que el món no es dividia entre unes persones que tenien problemes i d´altres que no, sinó que tots i totes en tenim. Unes persones són víctimes d´ells i d´altres en busquen solucions.
Podeu consultar l´article sencer http://www.uv.es/refutura/num2/pages/experiencies/exp_2.htm
INTERVENCIÓ EN ELS CONFLICTES: experiència d´una tutora de 2n ESO
Pilar Tormo ens presenta les seves reflexions al començament de curs, a la seva tutoria d´un curs de 2n d´ESO hi ha 7 repetidors amb problemes d´integració.
A partir d´aques fet, Pilar s´acosta a la realitat de l´alumnat( fent una entrevista prèvia), estableix una relació amb ells, busca els motius que els ha portat aquesta situació, respostes que molts d´ells desconèixen, identifica els seus problemes, que provenen de fracassos i frustacions continuades.
Busca solucions tot sabent i fent saber als alumnes les limitacions i obstacles que tenen per endavant, però estableix un pla d´acció amb l´alumnat amb la seva acceptació.
...el convenciment que la cultura fa a les persones més lliures i independents, millors persones, i que eixa aposta paga la pena fer-la.
Porta a terme un acompanyament de l´alumnat reconeixent la seva singularitat i establint ponts de relació.
És sorprenent que cap d´ells haja mostrat tot allò que diuen els informes i que segurament és cert. Però també és cert allò que ara mostren: desig de ser estimats, desig de ser valorats, desig de ser escoltats, desig d´aprendre.
Citant a Anna Maria Piussi " cal veure desigs on la societat només hi veu carències"
La construcció de un cli
29 de gener, 2007
30 GENER, DIA ESCOLAR DE LA NO-VIOLÈNCIA I LA PAU


Diferents propostes didàctiques per treballar l´educació per la Pau com per exemple les de Intermón
i la fundació per la pau.
http://www.intermonoxfam.org/cms/HTML/catalan/2217/DENIP
http://www.educacionenvalores.org
26 de gener, 2007
Comunitats d´aprenentatge, un model per afavorir la convivència
A l´IES Lucas Mallada d´Osca, més de 40 voluntaris ajuden els mestres a dur a la pràctica grups interactius, col.laboren impartint classes de castellà per a alumnes immigrants,... i participan en activitats dirigides als pares sobre adolescència, drogues, sexualitat...
El projecte de les Comunitats d´Aprenentatge està dirigit als centre educatiu de qualsevol nivell, amb l´objectiu d´evitar situacions de marginació a causa de la cultura, el gènere o el rendiment a classe, fomentar la participació de les famílies i donar més autonomia al professorat per ensenyar innovant.
Es treballa transversalment la llengua, l´expressió, el raonament, la resolució de conflicte...
Les Comunitats d'Aprenentatge aposten per eines com el diàleg, el consens i la participació de la comunitat.
Notícia recollida a:
http://www.canalsolidari.org/web/noticies/noticia/?id_noticia=7847
Maltractaments a l´infantesa

21 de gener, 2007
RECURSOS PER EDUCAR LA CONVIVÈNCIA.

ttp://www.urbanext.uiuc.edu/conflict_sp/credits.html
14 de gener, 2007
Mª José Diaz-Aguado:El observador pasivo también es cómplice de la violencia.

- La freqüència de l´assetjament a l´escola és similar al de fa 10 o 20 anys, però quan s´ha iniciat pot arribar a ser més greu.
- Les causes poden estar en les dificultats dels adolescents de respectar els límits i el nivell d´exposició a la violència a través de la TV i les noves tecnologies.
- El model de domini-sumissió que impera a l´escola fa que tingui molta força la " conspiració del silenci". El " chivato" pot arribar a convertir-se en víctima.
- Es detecten tres models de context familiar, un a on els adults dominen al nen i utilitzen una forma autoritària i cruel de resoldre els conflictes i a on els i infants aprenen a reproduir aquests model de dominació.
- Un altre a on l´infant mana als adults i es converteix en " un petit tirà". I un tercer model a on es barregen els dos anterior. Adults excessivament permissius quan han de dir que no i que després recorren a l´autoritarisme i a al violència com a recurs.
- Aquests contextos aumenten el risc de violència de l´infant.
Cuando el adulto pega después de no haber puesto límites, lo que está mostrando una vez más es su impotencia.
- El model de família tradicional està en crisis i cal adaptar-lo a la noves realitats.
Cal tenir present les tres funcions de la família:
- Garantir l´afecte incondicional
- Tenir cura dels infants
- I saber posar límits.
Les millors condicions per educar es dóna quan es comparteixen les tres funcions.
" ...desvinculada dels afecto y la presencia, la enseñanza de los límites se vuelve demasiado autoritaria para los valores en los que nos movemos hoy y que los adolescentes exigen...
Debemos promover un modelo de padres que comparten la educación desde un estatus de igualdad...."
Les solucions han de passar per no callar ( trencar la conspiració del silenci del grup observador), recolzar a la víctima, crear estructures de treball cooperatiu a l´aula. http://www.xlsemanal.com
Alumnat mediador es troba per compartir experiències
Eines com la mediació permet intervenir quan es produeixen malentesos o petites disputes que poden esdevenir greus conflictes i que esclatin de forma violenta, en assetjament als diferents, als vulnerables.
La mediació entre iguals, mediació entre el propi alumnat, , serveix per aclarir malentesos, generar confiança, fomentar que un es possi en el lloc de l´altre ( empatia), contribueix a eliminar prejudicis cap altres persones i a conèixer millor els problemes per ajudar a solucionar-los.
http://www.elpais.com/articulo/Comunidad/Valenciana/intolerancia/aulas/mediacion/elpepuespval/20070107elpval_13/Tes
Més informació a:
http://es.news.yahoo.com/fot/ftxt/yahoo_211206_215537.html