MEDIACIÓ I CONVIVÈNCIA A L' IES LA GUINEUETA. ESPAI EDUCATIU PER COMPARTIR EXPERIÈNCIES, REFLEXIONS I BONES PRÀCTIQUES.

15 d’abril, 2007

EL CREIXEMENT MORAL

Un altre dels pilars de la competència social: El creixement moral.
En el video, Manuel Segura ens explica com desenvolupar la moral del nostre alumnat.

Cinc pensaments per a la convivència

Les habilitats cognitives es desenvolupen a partir d´ensenyar els 5 tipus de pensaments: Causal, alternatiu, conseqüèncial, perspectiva i mitjans-fins.
Aquests pensaments són necessaris per relacionar-nos bé amb els demés.


El programa de competències social a la primària.

14 d’abril, 2007

Competència Social

Manuel Segura ens presenta el programa de COMPETÈNCIA SOCIAL per ajudar a la convivència.

Una persona per a ser educada ha de PENSAR , ha de tenir uns principis MORALS,
i una bona EDUCACIÓ EMOCIONAL.
Video sobre la funció educativa de FORMAR PERSONES PER RELACIONAR-SE BÉ



Gràcies al blog Zibereskola

12 d’abril, 2007

Com insertar un video en un blog?

Aquí teniu un tutorial de com insertar videos de youtube.



Un enllaç d´edublog sobre el videos.

11 d’abril, 2007

GUIA PELS ESTUDIANTS:COM FER UNA RECERCA

L´alumnat de Batxillerat està d´enhorabona, acabo de descobrir a la xarxa, un web Com fer una recerca que ofereix un entorn virtual als estudiants per ajudar a fer una recerca. Molt ben estructurada amb pautes clares divideix la investigació en 10 etapes, a cada una d´elles hi ha una conversa amb estudiants que han participat en el projecte i que, tenen dubtes alhora de fer una recerca.

També facilita recursos per a fer el treball de recerca. AH! i també es pot compartir la recerca feta.

Una gran eina didàctiva que facilita l´aprenentatge de la recerca científica.
M´agradat les paraules de Jorge Wagensberg sobre la ciència, saber fer bones preguntes és la clau.

Obro els ulls, veig l’espectacle del món i, és clar, me’n meravello.
Llavores, per pensar la meravella, considero les dues opcions que se’m
presenten. Una: el món és un món de preguntes i la meva tasca és buscar les
respostes. L’altra: el món és un món de respostes i a mi em toca descobrir de
quines preguntes. Aquest camí condueix, més tard que no pas d’hora, al
coneixement científic i a la investigació. La història de la ciència és la
història de les bones preguntes.
S’avança quan canvia la pregunta. La resposta
és gairebé rutina.

I una reflexió de Ramon Folch:
Moltes de les dimensions del pensament científic tenen a veure amb posicions
artístiques: creativitat, crítica de la realitat, esperit heterodox... I també
una certa inutilitat aparent, aquesta intangible inutilitat imprescindible de
totes les coses realment importants ...La ciència és l'art de saber, no pas la
tècnica de conèixer. Per tal que el culte als sentits no suplanti la cultura del
sentiment, la ciència ha de ser l'art d'omplir de sentiments la cultura
experimental

26 de març, 2007

ELS ADULTS SOM MODELS D´APRENENTATGE

Vull compartir aquest video que he trobat en el blog de la assessoria linguística d´un CEP de Cordoba. També és molt interessant el blog: educacion para la ciudadania
Les criatures aprenen del que veuen.... mireu aquest video!....
Com s´aprenen els valors??? no calen paraules, mireu!!



19 de març, 2007

PRIMAVERA A MALLORCA 2007

Els alumnes de 4rt ESO de l´IES La Guineueta acompanyats per 4 profes hem anat de viatge de fi de curs a l´illa de Mallorca.
Mallorca estaba meravellosa, ens acompanyat el sol de primavera- ja calentaba força-, el paissatge, els camps verds, els arbres florits, el blau de mar......l´olor a mar, la humitat, el vent que bufa força, tot un munt de sensacions que hem gaudit!!
Hem menjat, hem rigut, hem dormit, hem caminat, hem xerrat, hem jugat......hem somniat, ens hem anyorat, hem recordat, hem protestat,hem cridat, ens hem conegut un poc més, hem compartit un munt de coses......

Els monitors que ens han acompanyat, dos mallorquins genials!! ens han ensenyat un munt de coses:


  • Sou feliços???? Mengeu perdiços????- la salutació d´en Jaume al grup-
  • En Pedro- l´altre monitor - va connectar molt bé amb el grup.

VOLEM TORNAR A MALLORCA!!

Aquí us mostrem algunes fotos.....

18 de març, 2007

PERQUÈ LA GENT CRIDA?

Aquest és un relat de Meher Baba:


  • Un día un viejo sabio preguntó a sus seguidores lo siguiente:
    - ¿Por qué la gente se grita cuando están enfadados?
    Los hombres pensaron unos momentos:
    - Porque perdemos la calma - dijo uno - por eso gritamos.
    - Pero ¿por qué gritar cuando la otra persona está a tu lado? - preguntó el sabio - ¿No es posible hablarle en voz baja?
    ¿Por qué gritas a una persona cuando estás enfadado?
    Los hombres dieron algunas respuestas pero ninguna de ellas satisfacía al sabio.
    Finalmente él explicó:
    - Cuando dos personas están enfadadas, sus corazones se alejan mucho. Para cubrir esa distancia deben gritar, para poder escucharse. Cuanto más enfadados estén, más fuerte tendrán que gritar para escucharse uno a otro a través de esa gran distancia.
    Luego el sabio preguntó:
    - ¿Qué sucede cuando dos personas se enamoran? Ellos no se gritan sino que se hablan suavemente, ¿por qué? Sus corazones están muy cerca. La distancia entre ellos es muy pequeña.
    El sabio continuó:
    - Cuando se enamoran más aún, ¿qué sucede? No hablan, sólo susurran y se vuelven aun más cerca en su amor. Finalmente no necesitan siquiera susurrar, sólo se miran y eso es todo. Así es cuan cerca están dos personas cuando se aman.
    Luego dijo:
    - Cuando discutan no dejen que sus corazones se alejen, no digan palabras que los distancien más, llegará un día en que la distancia sea tanta que no encontrarán más el camino de regreso.

05 de març, 2007

Per entendre la violència de gènere

Hem de continuar parlant, malauradament, de la violència de gènere .

La violència de gènere és la que s´exerceix contra les dones en una relació de poder de l´home contra la dona. Parlem també de violència familiar, en aquest resum fet pel col.lectiu el safareig.
La Violència familiar es basa en l'abús constant a la parella, fills i filles i persones grans per exercir el control, el poder i el domini mitjançant:

L'abús psicològic, emocional.
L'abús físic.
L'abús sexual.

L'abús econòmic i ambiental.

Què ho facilita?
Pels mites, prejudicis, estereotips i valors adquirits culturalment pel fet de ser dona o home en la societat en que vivim.

Per què costa tant de sortir-ne?
Un dels aspectes pel que costa tant sortir de la violència domèstica és per les característiques específiques en que es dóna el ...

Cicle de la violència
Es desenvolupa en tres fases:

1ª fase: L'acumulació de tensió:

  • La persona agressora:
Crea tensió, irritació per mitjà d'insults, amenaces, humiliacions, ridiculitzacions

Dirigeix mirades, gestos o crits que espanten
Nega el que fa i diu, manipula les situacions per fer entendre que l'altre menteix
Amaga objectes que després torna al seu lloc
Provoca llargs silencis
Ridiculitza el seu cos
Exerceix control i desvalorització del què fa, amb qui parla, el que gasta,...
  • La persona víctima de la violència:
Reb un missatge constant que la seva percepció de la realitat és incorrecta.

Li provoca tal desconcert que comença a dubtar d'ell@ mateix@
No sap si tot el que viu i sent és realitat
Es CULPABILITZA de tot el que està passant
Mira de tenir-ho tot a punt: La cura dels fills/es, e menjar, neteja, roba,... per no "provocar-l@"
Perd l'autoritat, l'autoestima i seguretat en ell@ mateix@
Comença la vergonya, la culpabilitat, el silenci, l'ocultació de tot el què li està passant,...

2ª Fase: L'esclat de la violència


  • La persona agressora:
Esclata la violència en totes les formes: física, psicològica, sexual, econòmica, ambiental.

Contusions, cops, ferides, cremades, lesions internes, estrangulació,...
Amenaça amb armes, blanca o de foc
Amenaça de matar-l@ si explica o fa alguna cosa
Amenaça de suïcidar-se o provocar-se lesions
Amenaça d'endur-se els fills/es
L@ retén a casa
L'obliga a tenir relacions sexuals, amb brutalitat i humiliant (violació)
L'obliga a tenir relacions amb altres persones
Control abusiu de l'economia
Prohibició de treballar fora de la llar
Mata o fereix animals de companyia
Destrueix plantes, objectes estimats,...


  • La persona víctima de violència: La desvalorització i la inseguretat adquirida en tot aquest procés l@ deixa atrapat/da

    Coneix en la pròpia pell el PÀNIC
    Aquest pànic el/la pot deixar paralitzad@
    Li costa o no pot pensar, reaccionar
    Si pot reaccionar, demana ajuda

  • 3ª Fase: De la reconciliació o la lluna de mel



    • La persona agressora: Es caracteritza per l'arrepentiment

      Demana disculpes, plora, promet canvis
      Es torna afectuos@, amable,...
      Té relacions sexuals sense imposar
      Li demana que retiri la denúncia,...


    • La persona víctima de la violència: Es desconcerta del canvi

      Torna a sentir-se valorada en la relació de parella
      Retira la denúncia o l'ajuda demanada i li dóna una altra oportunitat, que prèviament s'ha demanat
      Perdona i creu que és un canvi d'actitud
      Nega o minimitza la situació de violència que està vivint i reforça el sentiment de CULPABILITAT.

      Aquest cicle comença amb simples bromes repetitives fins al control de la vida de l'altre. Aquest cicle es va repetint al llarg de la vida en períodes cada cop més curts fins a desaparèixer l'etapa de la reconciliació.

    Aquest video " Papas y mamas" ens mostra com una nena recrea en el seu joc simbòlic un món de violència. SENSE PARAULES!!

    22 de febrer, 2007

    TALLERS DE PREVENCIÓ DE RELACIONS ABUSIVES ENTRE ELS JOVES


    Durant aquest mes l´alumnat de 4rt ESO ha participat en els tallers
    " Talla amb els mals rotllos". Han tingut un gran acollida per part de l´alumnat, es van organitzar tres grup amb alumnat dels tres cursos.

    Talla amb els mals rotllos és un programa de sensibilització i prevenció de les violències vers les dones dirigida a persones adolescents i joves que impulsen l’Institut Català de les Dones (ICD) i la Secretaria General de Joventut (SGJ) amb la col·laboració del Departament d'Educació.
    En el marc del Talla amb els mals rotllos... enRAONA s’han fet diferents accions formatives amb la finalitat de proporcionar eines i recursos a la població jove perquè esdevingui agents actius en la prevenció de les relacions abusives, tot promovent el respecte mutu entre els sexes i la resolució no violenta dels conflictes.


    • L´estructura dels tallers han estat de dos sessions de dues hores.
    • El contingut que s´ha treballat ha estat:

      a) Identitats de gènere.
      Identitats i estereotips de gènere.
      Relacions de poder versus relacions d’igualtat.
      Relacions d’igualtat versus relacions de violència.
      b) L’ideal de l’amor romàntic.
      La idealització de l’amor.
      Els tòpics de l’amor romàntic.
      Papers tradicionals assignats a dones i homes en les relacions de parella.
      c) El fenomen de les relacions abusives.
      Violència, agressivitat, conflicte.
      Models relacionals.
      Eines i recursos per afrontar situacions d’abús.
    • La valoració per part de l´alumnat ha estat molt bona. Els nois (14) han valorat com molt interessant el taller, (10). Si t´agradaria aprofundir més en aquests temes? : algunes respostes han estat:

    - ...perquè és un bon tema per la nostra educació.

    - perquè afagem més informació i saber més del que no sabem..

    - perquè és un tema actual i les idees que hem aprés ens ajudara a evitar aquests sucessos.

    - perquè m´agradaria saber més coses de com es pot maltractar i es pot arreglar.

    • Les noies(18) també han valorat mólt positivament (10) i totes explíciten les seves raons. Alguns comentaris interessants com:

    - ...per poder consciènciar a la gent d´aquest tema.
    - ...Perquè és un tema que es mereix tractar-lo i intentar
    aprofundir-lo..

    - La meva manera de pensar ha
    canviat....

    - ...perquè crec que és bo això d´evitar els mals rotllos
    abans de que passin...

    -.. perquè en l´actualitat aquests temes surten molt i
    tenen que veure amb nosaltres, ens interessen...

    - ...és important que la dona estigui protegida i
    informada...

    Caldrà recollir aquests comentaris i continuar treballant el tema el dia 8 de maç, dia internacional de les dones, pot ser un bon moment per fer-ho.

    19 de febrer, 2007

    TREBALLAR VALORS amb Cançons

    Recomano aquest excel.lent weblog de Ramón Castro per treballar valors i actituds amb cançons.

    Es poden escoltar cançons i videos musicals sobre temes com:
    • Violència de gènere

    • Igualtat d´homes i dones

    • Drogues

    • Autoestima

    • Guerres, conflictes i pau

    • Identitat sexual.

    Un portal amb propostes didàctiques per treballar la multiculturalitat amb cançons.


    You´ve got a friend de Carole King




    11 de febrer, 2007

    " Sumate a la convivencia" Un portal per la convivència.


    Fete-UGT i la fundació Telefónica han presentat un portat de recursos i experiències sobre convivència i prevenció a la violència a l´escola.
    És un espai virtual de recursos, intercanvis i experiències sobre convivència escolar.

    05 de febrer, 2007

    La transformació d´un conflicte, un aprenentatge pedagògic

    Aquesta és una experiència de Pilar Tormo, professora de Llengua de l´IES Jaume I d´Alfafar i membre del Seminari Viure la Democracia del MRP de València.

    Aquest cas de la vida quotidiana, que pot esdevenir conflictiu es converteix en un problema pedagógic.Que poden aprendre d´aquest incident l´alumnat ?, què els hi pot ensenyar l´escola?


    • Cas de l´alumna que tenia polls.

    - " Pilar!, Pilar!"....- Anna té polls, li corren pel cap! criden pel vestíbul de l´Institut- " Quin fàstic!".

    La tutora explica a l´Anna ( després de donar-li el tractament corresponent) que no farà cap intervenció al respecte, que es prepari per tot tipus de comentaris, agresions verbals, gestuals, conductes de burla, menyspreu,....per part dels companys. Hi ha un pacte de silenci, decisió recolzada per tot el professorat.

    A partir d´una notícia de premsa d´en Joan Manel Serrat comunicant que tenia un càncer de bufeta, planteja aquest tema com a treball cooperatiu sobre les malalties.

    El guió de treball que havien de contestar és:

    1. El nom de malalties perilloses que els feien por

    2. Què senten les persones que contreuen aquestes malalties

    3. Què necessiten aquestes persones

    Per grups van analitzar les pors que sentien, van aprendre sobre les pors ancestrals que es mantenen a les cultures, van aprendre vocabulari, paraules, emocions, mapes conceptuals......

    Posteriorment, la professora proposa analitzar la següent frase:

    " Anna té polls"

    ( La reposta de l´alumnat? un gran silenci ..........després van continuar el treball.....

    1. És una malaltia perillosa?

    2. Com pensem que s´ ha sentit Anna?

    3.Quines coses necessitava?

    4. Què hem fet i per què?

    I si fos un altre malaltia? Què hauria passat?

    Després troben informació sobre els paràsits i la forma de combatre´ls, i del procés d´aprenentatge aprenen nous referents:

    • allò que no vols per a tu, no ho facis tu al altres.
    • es van crear noves relacions entres els companys/es.
    • aquest conflicte ha estat útil per a aprendre i alhora l´escola lliga un aprenentatge per a la vida.

    Les conclusions que ens aporta Pilar Tormo són:

    de quina manera l´educació és una porta oberta a l´esperança per a intervenir en la vida i fer que aquesta signifique dignitat, intel.ligència, saber, solidaritat...

    Vaig aprendre que el món no es dividia entre unes persones que tenien problemes i d´altres que no, sinó que tots i totes en tenim. Unes persones són víctimes d´ells i d´altres en busquen solucions.

    Podeu consultar l´article sencer http://www.uv.es/refutura/num2/pages/experiencies/exp_2.htm

    INTERVENCIÓ EN ELS CONFLICTES: experiència d´una tutora de 2n ESO

    Un article de la revista Futura que publica la Universitat de València, presenta l´experiència d´una tutora de 2n d´ESO de l´IES Jaume I d´Alfafar. Una proposta per a la resolució de conflictes on la comunicació amb l´alumnat és un punt clau per a tranformar els problemes de convivència en assumptes pedagògics.

    Pilar Tormo ens presenta les seves reflexions al començament de curs, a la seva tutoria d´un curs de 2n d´ESO hi ha 7 repetidors amb problemes d´integració.
    A partir d´aques fet, Pilar s´acosta a la realitat de l´alumnat( fent una entrevista prèvia), estableix una relació amb ells, busca els motius que els ha portat aquesta situació, respostes que molts d´ells desconèixen, identifica els seus problemes, que provenen de fracassos i frustacions continuades.
    Busca solucions tot sabent i fent saber als alumnes les limitacions i obstacles que tenen per endavant, però estableix un pla d´acció amb l´alumnat amb la seva acceptació.

    ...el convenciment que la cultura fa a les persones més lliures i independents, millors persones, i que eixa aposta paga la pena fer-la.


    Porta a terme un acompanyament de l´alumnat reconeixent la seva singularitat i establint ponts de relació.

    És sorprenent que cap d´ells haja mostrat tot allò que diuen els informes i que segurament és cert. Però també és cert allò que ara mostren: desig de ser estimats, desig de ser valorats, desig de ser escoltats, desig d´aprendre.


    Citant a Anna Maria Piussi " cal veure desigs on la societat només hi veu carències"

    La construcció de un cli

    29 de gener, 2007

    30 GENER, DIA ESCOLAR DE LA NO-VIOLÈNCIA I LA PAU




    El 3o de gener es celebra el dia Escolar per la Noviolència i la Pau.Es commemora la mort de Mahatma Gandhi, líder espiritual de l´Índia símbol de l´acció política i reivindicativa .
    Diferents propostes didàctiques per treballar l´educació per la Pau com per exemple les de Intermón
    i la fundació per la pau.
    Altres webs a on es poden trobar activitats per la tutoria de l´ESO són Educarueca i educació en valors
    Més informació a:

    26 de gener, 2007

    Comunitats d´aprenentatge, un model per afavorir la convivència

    Una alternativa educativa contra el fracàs escolar i l´exclusió social és l´experiència de les comunitats d´aprenentatge. Fa anys que diferentes centres d´educació primària i secundària d´arreu de l´Estat espanyol experimenten aquest model educatiu per afrontar les dificultats de la convivència i les desigualtats socials.
    A l´IES Lucas Mallada d´Osca, més de 40 voluntaris ajuden els mestres a dur a la pràctica grups interactius, col.laboren impartint classes de castellà per a alumnes immigrants,... i participan en activitats dirigides als pares sobre adolescència, drogues, sexualitat...
    El projecte de les Comunitats d´Aprenentatge està dirigit als centre educatiu de qualsevol nivell, amb l´objectiu d´evitar situacions de marginació a causa de la cultura, el gènere o el rendiment a classe, fomentar la participació de les famílies i donar més autonomia al professorat per ensenyar innovant.
    Es treballa transversalment la llengua, l´expressió, el raonament, la resolució de conflicte...

    Les Comunitats d'Aprenentatge aposten per eines com el diàleg, el consens i la participació de la comunitat.

    Notícia recollida a:
    http://www.canalsolidari.org/web/noticies/noticia/?id_noticia=7847

    Maltractaments a l´infantesa


    Per treballar a l´aula, el tema dels maltractament a nens i nenes es pot veure la pel.lícula El bola de Achero Mañas, guanyadora de 4 premis goya al 2000. Un petit resum de la cinta i una proposta didàctica de Marco M. Vieites està recollida al web sobre d´educació en valors, Més informació sobre l´educació en valors, eines pedagógiques i informació i orientació al professorat a educación en valores.

    21 de gener, 2007

    RECURSOS PER EDUCAR LA CONVIVÈNCIA.



    Aquest web proposa una guia INTERACTIVA per establir bones relacions entre els companys a les escoles, presentada per la Universitat d´Illinois i el Centro Nacional para la Educación y la Resolución de Conflictos.

    En la relacions amb els amics, amb els germans podem reaccionar sense violència. La resposta violenta provoca relacions destructives. Hi ha altres alternatives, cal saber quines i practicar-les. Una manera d´aprendre a tenir millors relacions amb els altres.
    ttp://www.urbanext.uiuc.edu/conflict_sp/credits.html

    14 de gener, 2007

    Mª José Diaz-Aguado:El observador pasivo también es cómplice de la violencia.

    De la entrevista a la catedràtica de Psicologia de la Educació:Mª José Diaz-Aguado, sobre la violència a l´escola, vull destacar alguns elements interessants:

    • La freqüència de l´assetjament a l´escola és similar al de fa 10 o 20 anys, però quan s´ha iniciat pot arribar a ser més greu.
    • Les causes poden estar en les dificultats dels adolescents de respectar els límits i el nivellexposició a la violència a través de la TV i les noves tecnologies.
    • El model de domini-sumissió que impera a l´escola fa que tingui molta força la " conspiració del silenci". El " chivato" pot arribar a convertir-se en víctima.
    • Es detecten tres models de context familiar, un a on els adults dominen al nen i utilitzen una forma autoritària i cruel de resoldre els conflictes i a on els i infants aprenen a reproduir aquests model de dominació.
    • Un altre a oninfant mana als adults i es converteix en " un petit tirà". I un tercer model a on es barregen els dos anterior. Adults excessivament permissius quan han de dir que no i que després recorren a l´autoritarisme i a al violència com a recurs.
    • Aquests contextos aumenten el risc de violència de l´infant.

    Cuando el adulto pega después de no haber puesto límites, lo que está mostrando una vez más es su impotencia.

    • El model de família tradicional està en crisis i cal adaptar-lo a la noves realitats.

    Cal tenir present les tres funcions de la família:

    • Garantir l´afecte incondicional
    • Tenir cura dels infants
    • I saber posar límits.

    Les millors condicions per educar es dóna quan es comparteixen les tres funcions.

    " ...desvinculada dels afecto y la presencia, la enseñanza de los límites se vuelve demasiado autoritaria para los valores en los que nos movemos hoy y que los adolescentes exigen...

    Debemos promover un modelo de padres que comparten la educación desde un estatus de igualdad...."

    Les solucions han de passar per no callar ( trencar la conspiració del silenci del grup observador), recolzar a la víctima, crear estructures de treball cooperatiu a l´aula. http://www.xlsemanal.com

    Alumnat mediador es troba per compartir experiències

    Un reportatge que mostra com la implicació de l´alumnat en els problemes de convivència dels Instituts millora el clima escolar i com la mediació pot prevenir la violència als centres.

    Eines com la mediació permet intervenir quan es produeixen malentesos o petites disputes que poden esdevenir greus conflictes i que esclatin de forma violenta, en assetjament als diferents, als vulnerables.

    La mediació entre iguals, mediació entre el propi alumnat, , serveix per aclarir malentesos, generar confiança, fomentar que un es possi en el lloc de l´altre ( empatia), contribueix a eliminar prejudicis cap altres persones i a conèixer millor els problemes per ajudar a solucionar-los.

    http://www.elpais.com/articulo/Comunidad/Valenciana/intolerancia/aulas/mediacion/elpepuespval/20070107elpval_13/Tes
    Més informació a:
    http://es.news.yahoo.com/fot/ftxt/yahoo_211206_215537.html