- La freqüència de l´assetjament a l´escola és similar al de fa 10 o 20 anys, però quan s´ha iniciat pot arribar a ser més greu.
- Les causes poden estar en les dificultats dels adolescents de respectar els límits i el nivell d´exposició a la violència a través de la TV i les noves tecnologies.
- El model de domini-sumissió que impera a l´escola fa que tingui molta força la " conspiració del silenci". El " chivato" pot arribar a convertir-se en víctima.
- Es detecten tres models de context familiar, un a on els adults dominen al nen i utilitzen una forma autoritària i cruel de resoldre els conflictes i a on els i infants aprenen a reproduir aquests model de dominació.
- Un altre a on l´infant mana als adults i es converteix en " un petit tirà". I un tercer model a on es barregen els dos anterior. Adults excessivament permissius quan han de dir que no i que després recorren a l´autoritarisme i a al violència com a recurs.
- Aquests contextos aumenten el risc de violència de l´infant.
Cuando el adulto pega después de no haber puesto límites, lo que está mostrando una vez más es su impotencia.
- El model de família tradicional està en crisis i cal adaptar-lo a la noves realitats.
Cal tenir present les tres funcions de la família:
- Garantir l´afecte incondicional
- Tenir cura dels infants
- I saber posar límits.
Les millors condicions per educar es dóna quan es comparteixen les tres funcions.
" ...desvinculada dels afecto y la presencia, la enseñanza de los límites se vuelve demasiado autoritaria para los valores en los que nos movemos hoy y que los adolescentes exigen...
Debemos promover un modelo de padres que comparten la educación desde un estatus de igualdad...."
Les solucions han de passar per no callar ( trencar la conspiració del silenci del grup observador), recolzar a la víctima, crear estructures de treball cooperatiu a l´aula. http://www.xlsemanal.com