MEDIACIÓ I CONVIVÈNCIA A L' IES LA GUINEUETA. ESPAI EDUCATIU PER COMPARTIR EXPERIÈNCIES, REFLEXIONS I BONES PRÀCTIQUES.

05 de febrer, 2007

La transformació d´un conflicte, un aprenentatge pedagògic

Aquesta és una experiència de Pilar Tormo, professora de Llengua de l´IES Jaume I d´Alfafar i membre del Seminari Viure la Democracia del MRP de València.

Aquest cas de la vida quotidiana, que pot esdevenir conflictiu es converteix en un problema pedagógic.Que poden aprendre d´aquest incident l´alumnat ?, què els hi pot ensenyar l´escola?


  • Cas de l´alumna que tenia polls.

- " Pilar!, Pilar!"....- Anna té polls, li corren pel cap! criden pel vestíbul de l´Institut- " Quin fàstic!".

La tutora explica a l´Anna ( després de donar-li el tractament corresponent) que no farà cap intervenció al respecte, que es prepari per tot tipus de comentaris, agresions verbals, gestuals, conductes de burla, menyspreu,....per part dels companys. Hi ha un pacte de silenci, decisió recolzada per tot el professorat.

A partir d´una notícia de premsa d´en Joan Manel Serrat comunicant que tenia un càncer de bufeta, planteja aquest tema com a treball cooperatiu sobre les malalties.

El guió de treball que havien de contestar és:

1. El nom de malalties perilloses que els feien por

2. Què senten les persones que contreuen aquestes malalties

3. Què necessiten aquestes persones

Per grups van analitzar les pors que sentien, van aprendre sobre les pors ancestrals que es mantenen a les cultures, van aprendre vocabulari, paraules, emocions, mapes conceptuals......

Posteriorment, la professora proposa analitzar la següent frase:

" Anna té polls"

( La reposta de l´alumnat? un gran silenci ..........després van continuar el treball.....

1. És una malaltia perillosa?

2. Com pensem que s´ ha sentit Anna?

3.Quines coses necessitava?

4. Què hem fet i per què?

I si fos un altre malaltia? Què hauria passat?

Després troben informació sobre els paràsits i la forma de combatre´ls, i del procés d´aprenentatge aprenen nous referents:

  • allò que no vols per a tu, no ho facis tu al altres.
  • es van crear noves relacions entres els companys/es.
  • aquest conflicte ha estat útil per a aprendre i alhora l´escola lliga un aprenentatge per a la vida.

Les conclusions que ens aporta Pilar Tormo són:

de quina manera l´educació és una porta oberta a l´esperança per a intervenir en la vida i fer que aquesta signifique dignitat, intel.ligència, saber, solidaritat...

Vaig aprendre que el món no es dividia entre unes persones que tenien problemes i d´altres que no, sinó que tots i totes en tenim. Unes persones són víctimes d´ells i d´altres en busquen solucions.

Podeu consultar l´article sencer http://www.uv.es/refutura/num2/pages/experiencies/exp_2.htm