MEDIACIÓ I CONVIVÈNCIA A L' IES LA GUINEUETA. ESPAI EDUCATIU PER COMPARTIR EXPERIÈNCIES, REFLEXIONS I BONES PRÀCTIQUES.

22 de febrer, 2007

TALLERS DE PREVENCIÓ DE RELACIONS ABUSIVES ENTRE ELS JOVES


Durant aquest mes l´alumnat de 4rt ESO ha participat en els tallers
" Talla amb els mals rotllos". Han tingut un gran acollida per part de l´alumnat, es van organitzar tres grup amb alumnat dels tres cursos.

Talla amb els mals rotllos és un programa de sensibilització i prevenció de les violències vers les dones dirigida a persones adolescents i joves que impulsen l’Institut Català de les Dones (ICD) i la Secretaria General de Joventut (SGJ) amb la col·laboració del Departament d'Educació.
En el marc del Talla amb els mals rotllos... enRAONA s’han fet diferents accions formatives amb la finalitat de proporcionar eines i recursos a la població jove perquè esdevingui agents actius en la prevenció de les relacions abusives, tot promovent el respecte mutu entre els sexes i la resolució no violenta dels conflictes.


  • L´estructura dels tallers han estat de dos sessions de dues hores.
  • El contingut que s´ha treballat ha estat:

    a) Identitats de gènere.
    Identitats i estereotips de gènere.
    Relacions de poder versus relacions d’igualtat.
    Relacions d’igualtat versus relacions de violència.
    b) L’ideal de l’amor romàntic.
    La idealització de l’amor.
    Els tòpics de l’amor romàntic.
    Papers tradicionals assignats a dones i homes en les relacions de parella.
    c) El fenomen de les relacions abusives.
    Violència, agressivitat, conflicte.
    Models relacionals.
    Eines i recursos per afrontar situacions d’abús.
  • La valoració per part de l´alumnat ha estat molt bona. Els nois (14) han valorat com molt interessant el taller, (10). Si t´agradaria aprofundir més en aquests temes? : algunes respostes han estat:

- ...perquè és un bon tema per la nostra educació.

- perquè afagem més informació i saber més del que no sabem..

- perquè és un tema actual i les idees que hem aprés ens ajudara a evitar aquests sucessos.

- perquè m´agradaria saber més coses de com es pot maltractar i es pot arreglar.

  • Les noies(18) també han valorat mólt positivament (10) i totes explíciten les seves raons. Alguns comentaris interessants com:

- ...per poder consciènciar a la gent d´aquest tema.
- ...Perquè és un tema que es mereix tractar-lo i intentar
aprofundir-lo..

- La meva manera de pensar ha
canviat....

- ...perquè crec que és bo això d´evitar els mals rotllos
abans de que passin...

-.. perquè en l´actualitat aquests temes surten molt i
tenen que veure amb nosaltres, ens interessen...

- ...és important que la dona estigui protegida i
informada...

Caldrà recollir aquests comentaris i continuar treballant el tema el dia 8 de maç, dia internacional de les dones, pot ser un bon moment per fer-ho.

19 de febrer, 2007

TREBALLAR VALORS amb Cançons

Recomano aquest excel.lent weblog de Ramón Castro per treballar valors i actituds amb cançons.

Es poden escoltar cançons i videos musicals sobre temes com:
  • Violència de gènere

  • Igualtat d´homes i dones

  • Drogues

  • Autoestima

  • Guerres, conflictes i pau

  • Identitat sexual.

Un portal amb propostes didàctiques per treballar la multiculturalitat amb cançons.


You´ve got a friend de Carole King




11 de febrer, 2007

" Sumate a la convivencia" Un portal per la convivència.


Fete-UGT i la fundació Telefónica han presentat un portat de recursos i experiències sobre convivència i prevenció a la violència a l´escola.
És un espai virtual de recursos, intercanvis i experiències sobre convivència escolar.

05 de febrer, 2007

La transformació d´un conflicte, un aprenentatge pedagògic

Aquesta és una experiència de Pilar Tormo, professora de Llengua de l´IES Jaume I d´Alfafar i membre del Seminari Viure la Democracia del MRP de València.

Aquest cas de la vida quotidiana, que pot esdevenir conflictiu es converteix en un problema pedagógic.Que poden aprendre d´aquest incident l´alumnat ?, què els hi pot ensenyar l´escola?


  • Cas de l´alumna que tenia polls.

- " Pilar!, Pilar!"....- Anna té polls, li corren pel cap! criden pel vestíbul de l´Institut- " Quin fàstic!".

La tutora explica a l´Anna ( després de donar-li el tractament corresponent) que no farà cap intervenció al respecte, que es prepari per tot tipus de comentaris, agresions verbals, gestuals, conductes de burla, menyspreu,....per part dels companys. Hi ha un pacte de silenci, decisió recolzada per tot el professorat.

A partir d´una notícia de premsa d´en Joan Manel Serrat comunicant que tenia un càncer de bufeta, planteja aquest tema com a treball cooperatiu sobre les malalties.

El guió de treball que havien de contestar és:

1. El nom de malalties perilloses que els feien por

2. Què senten les persones que contreuen aquestes malalties

3. Què necessiten aquestes persones

Per grups van analitzar les pors que sentien, van aprendre sobre les pors ancestrals que es mantenen a les cultures, van aprendre vocabulari, paraules, emocions, mapes conceptuals......

Posteriorment, la professora proposa analitzar la següent frase:

" Anna té polls"

( La reposta de l´alumnat? un gran silenci ..........després van continuar el treball.....

1. És una malaltia perillosa?

2. Com pensem que s´ ha sentit Anna?

3.Quines coses necessitava?

4. Què hem fet i per què?

I si fos un altre malaltia? Què hauria passat?

Després troben informació sobre els paràsits i la forma de combatre´ls, i del procés d´aprenentatge aprenen nous referents:

  • allò que no vols per a tu, no ho facis tu al altres.
  • es van crear noves relacions entres els companys/es.
  • aquest conflicte ha estat útil per a aprendre i alhora l´escola lliga un aprenentatge per a la vida.

Les conclusions que ens aporta Pilar Tormo són:

de quina manera l´educació és una porta oberta a l´esperança per a intervenir en la vida i fer que aquesta signifique dignitat, intel.ligència, saber, solidaritat...

Vaig aprendre que el món no es dividia entre unes persones que tenien problemes i d´altres que no, sinó que tots i totes en tenim. Unes persones són víctimes d´ells i d´altres en busquen solucions.

Podeu consultar l´article sencer http://www.uv.es/refutura/num2/pages/experiencies/exp_2.htm

INTERVENCIÓ EN ELS CONFLICTES: experiència d´una tutora de 2n ESO

Un article de la revista Futura que publica la Universitat de València, presenta l´experiència d´una tutora de 2n d´ESO de l´IES Jaume I d´Alfafar. Una proposta per a la resolució de conflictes on la comunicació amb l´alumnat és un punt clau per a tranformar els problemes de convivència en assumptes pedagògics.

Pilar Tormo ens presenta les seves reflexions al començament de curs, a la seva tutoria d´un curs de 2n d´ESO hi ha 7 repetidors amb problemes d´integració.
A partir d´aques fet, Pilar s´acosta a la realitat de l´alumnat( fent una entrevista prèvia), estableix una relació amb ells, busca els motius que els ha portat aquesta situació, respostes que molts d´ells desconèixen, identifica els seus problemes, que provenen de fracassos i frustacions continuades.
Busca solucions tot sabent i fent saber als alumnes les limitacions i obstacles que tenen per endavant, però estableix un pla d´acció amb l´alumnat amb la seva acceptació.

...el convenciment que la cultura fa a les persones més lliures i independents, millors persones, i que eixa aposta paga la pena fer-la.


Porta a terme un acompanyament de l´alumnat reconeixent la seva singularitat i establint ponts de relació.

És sorprenent que cap d´ells haja mostrat tot allò que diuen els informes i que segurament és cert. Però també és cert allò que ara mostren: desig de ser estimats, desig de ser valorats, desig de ser escoltats, desig d´aprendre.


Citant a Anna Maria Piussi " cal veure desigs on la societat només hi veu carències"

La construcció de un cli

29 de gener, 2007

30 GENER, DIA ESCOLAR DE LA NO-VIOLÈNCIA I LA PAU




El 3o de gener es celebra el dia Escolar per la Noviolència i la Pau.Es commemora la mort de Mahatma Gandhi, líder espiritual de l´Índia símbol de l´acció política i reivindicativa .
Diferents propostes didàctiques per treballar l´educació per la Pau com per exemple les de Intermón
i la fundació per la pau.
Altres webs a on es poden trobar activitats per la tutoria de l´ESO són Educarueca i educació en valors
Més informació a:

26 de gener, 2007

Comunitats d´aprenentatge, un model per afavorir la convivència

Una alternativa educativa contra el fracàs escolar i l´exclusió social és l´experiència de les comunitats d´aprenentatge. Fa anys que diferentes centres d´educació primària i secundària d´arreu de l´Estat espanyol experimenten aquest model educatiu per afrontar les dificultats de la convivència i les desigualtats socials.
A l´IES Lucas Mallada d´Osca, més de 40 voluntaris ajuden els mestres a dur a la pràctica grups interactius, col.laboren impartint classes de castellà per a alumnes immigrants,... i participan en activitats dirigides als pares sobre adolescència, drogues, sexualitat...
El projecte de les Comunitats d´Aprenentatge està dirigit als centre educatiu de qualsevol nivell, amb l´objectiu d´evitar situacions de marginació a causa de la cultura, el gènere o el rendiment a classe, fomentar la participació de les famílies i donar més autonomia al professorat per ensenyar innovant.
Es treballa transversalment la llengua, l´expressió, el raonament, la resolució de conflicte...

Les Comunitats d'Aprenentatge aposten per eines com el diàleg, el consens i la participació de la comunitat.

Notícia recollida a:
http://www.canalsolidari.org/web/noticies/noticia/?id_noticia=7847

Maltractaments a l´infantesa


Per treballar a l´aula, el tema dels maltractament a nens i nenes es pot veure la pel.lícula El bola de Achero Mañas, guanyadora de 4 premis goya al 2000. Un petit resum de la cinta i una proposta didàctica de Marco M. Vieites està recollida al web sobre d´educació en valors, Més informació sobre l´educació en valors, eines pedagógiques i informació i orientació al professorat a educación en valores.

21 de gener, 2007

RECURSOS PER EDUCAR LA CONVIVÈNCIA.



Aquest web proposa una guia INTERACTIVA per establir bones relacions entre els companys a les escoles, presentada per la Universitat d´Illinois i el Centro Nacional para la Educación y la Resolución de Conflictos.

En la relacions amb els amics, amb els germans podem reaccionar sense violència. La resposta violenta provoca relacions destructives. Hi ha altres alternatives, cal saber quines i practicar-les. Una manera d´aprendre a tenir millors relacions amb els altres.
ttp://www.urbanext.uiuc.edu/conflict_sp/credits.html

14 de gener, 2007

Mª José Diaz-Aguado:El observador pasivo también es cómplice de la violencia.

De la entrevista a la catedràtica de Psicologia de la Educació:Mª José Diaz-Aguado, sobre la violència a l´escola, vull destacar alguns elements interessants:

  • La freqüència de l´assetjament a l´escola és similar al de fa 10 o 20 anys, però quan s´ha iniciat pot arribar a ser més greu.
  • Les causes poden estar en les dificultats dels adolescents de respectar els límits i el nivellexposició a la violència a través de la TV i les noves tecnologies.
  • El model de domini-sumissió que impera a l´escola fa que tingui molta força la " conspiració del silenci". El " chivato" pot arribar a convertir-se en víctima.
  • Es detecten tres models de context familiar, un a on els adults dominen al nen i utilitzen una forma autoritària i cruel de resoldre els conflictes i a on els i infants aprenen a reproduir aquests model de dominació.
  • Un altre a oninfant mana als adults i es converteix en " un petit tirà". I un tercer model a on es barregen els dos anterior. Adults excessivament permissius quan han de dir que no i que després recorren a l´autoritarisme i a al violència com a recurs.
  • Aquests contextos aumenten el risc de violència de l´infant.

Cuando el adulto pega después de no haber puesto límites, lo que está mostrando una vez más es su impotencia.

  • El model de família tradicional està en crisis i cal adaptar-lo a la noves realitats.

Cal tenir present les tres funcions de la família:

  • Garantir l´afecte incondicional
  • Tenir cura dels infants
  • I saber posar límits.

Les millors condicions per educar es dóna quan es comparteixen les tres funcions.

" ...desvinculada dels afecto y la presencia, la enseñanza de los límites se vuelve demasiado autoritaria para los valores en los que nos movemos hoy y que los adolescentes exigen...

Debemos promover un modelo de padres que comparten la educación desde un estatus de igualdad...."

Les solucions han de passar per no callar ( trencar la conspiració del silenci del grup observador), recolzar a la víctima, crear estructures de treball cooperatiu a l´aula. http://www.xlsemanal.com

Alumnat mediador es troba per compartir experiències

Un reportatge que mostra com la implicació de l´alumnat en els problemes de convivència dels Instituts millora el clima escolar i com la mediació pot prevenir la violència als centres.

Eines com la mediació permet intervenir quan es produeixen malentesos o petites disputes que poden esdevenir greus conflictes i que esclatin de forma violenta, en assetjament als diferents, als vulnerables.

La mediació entre iguals, mediació entre el propi alumnat, , serveix per aclarir malentesos, generar confiança, fomentar que un es possi en el lloc de l´altre ( empatia), contribueix a eliminar prejudicis cap altres persones i a conèixer millor els problemes per ajudar a solucionar-los.

http://www.elpais.com/articulo/Comunidad/Valenciana/intolerancia/aulas/mediacion/elpepuespval/20070107elpval_13/Tes
Més informació a:
http://es.news.yahoo.com/fot/ftxt/yahoo_211206_215537.html

28 de desembre, 2006

L’arbre desvetlla sons i el vent escriu

ratlles de llum damunt la pell de l’aigua.

Tot és misteri i claredat extrema.

Torna Nadal i torna la pregunta.

¿Proclamarem la pau amb les paraules

mentre amb el gest afavorim la guerra?



Miquel Martí i Pol

11 de desembre, 2006

SOM MÉS FELIÇOS ARA??











Sebastià Serrano acaba de publicar Els secrets de la felicitat
a l´entrevista que fa a vilaweb.tv, destaca les claus de la felicitat, ara som més infeliços que abans, les dones no són tan felices com els homes, la gent més feliç és qui té més xarxa de relacions i qui fa alguna activitat altruista.

VilaWeb - Diari Electrònic Independent - www.vilaweb.cat

04 de desembre, 2006

LES EMOCIONS SÓN IMPORTANTS

La Vanguardia pública una notícia sobre la importància de l´educació emocional. La integració dels nouvinguts en els centres educatius depén molt del suport emocional amb que els acollim. Neus Ferrer, psicopedagoga de l´IES Pau Clarís explica com treballa amb l´alumnat des de les emocions, i com aquestes tenen un paper rellevant en el rendiment escolar.
Des de la mediació, necessitem reconèixer les emocions que afloren en un conflicte per poder buscar acords que permetin trobar la solució al conflicte.
http://www.lavanguardia.es/premium/epaper/2006120

FELICITATS ALUMNES DEL CONSELL ESCOLAR

Vull felicitar als alumnes que s´han presentat a les eleccions del Consell Escolar.
L´Oriol i la Ruth que són alumnes mediador i mediadora respectivament; l´altre alumna de 4rt no la conec, però segur que fareu una bona tasca i us servirà per aprendre molt sobre la vida a l´Institut. El Consell Escolar és l´òrgan de decisió i participació de l´Institut, per a l´alumnat és una oportunitat d´aprenentatge, d´exercir la vostra responsabilitat i el compromís que teniu respecte als problemes que surgeixen al nostre Institut. Estic segura que la vostra experiència i la vostra visió de la Mediació pot ser molt interessant i enriquidora pel Consell.
ENHORABONA!

30 de novembre, 2006

La mediació no és un mètode amb el qual,quant tens algun problema amb algú,et poguis lliurar d'un càstig;és a dir, que no invalida el RRI(Reglament de Règim Intern).Però que això no t'aturi alhora de demanar ajuda o de voler solucionar algún conflicte amb algú!!!(Ja siguis tu qui té el problema o un amic teu).Estem aquí per fer que la gent se'n adoni que no tot s'ha de solucionar amb baralles,discusions...La Mediació vol difondre el diàleg per sobre de la violència.Ajudan's a fer-ho!!!

27 de novembre, 2006

MUERE LENTAMENTE de Pablo Neruda



Muere lentamente quien se transforma en esclavo del hábito, repitiendo todos los días los mismos trayectos, quien no cambia de marca, no arriesga vestir un color nuevo y no le habla a quien no conoce.

Muere lentamente quien hace de la televisión su gurú.

Muere lentamente quien evita una pasión, quien prefiere el negro sobre blanco y los puntos sobrelas “íes” a un remolino de emociones, justamente las que rescatan el brillo de los ojos, sonrisas de los bostezos, corazones a los tropiezos y sentimientos.


Muere lentamente quien no voltea la mesa cuando está infeliz en el trabajo, quien no arriesga lo cierto por lo incierto para ir detrás de un sueño, quien no se permite por lo menos una vez en la vida, huir de los consejos sensatos.
Muere lentamente quien no viaja, quien no lee,quien no oye música, quien no encuentra gracia en sí mismo.


Muere lentamente quien destruye su amor propio,quien no se deja ayudar.
Muere lentamente, quien pasa los días quejándose de su mala suerte o de la lluvia incesante.
Muere lentamente, quien abandona un proyecto antes de iniciarlo, no preguntando de un asunto que desconoce o no respondiendo cuando le indagan sobre algo que sabe.

Evitemos la muerte en suaves cuotas, recordando siempre que estar vivo exige un esfuerzo mucho mayor que el simple hecho de respirar.Solamente la ardiente paciencia hará que conquistemos una espléndida felicidad.

Pablo Neruda

Escolares bilbainos actúan de mediadores en un programa pionero contra la violencia en las aulas#links

Accions educatives per eliminar la violència a les aules. Notícia recollida per

blog solomediacion.com.

25 de novembre, 2006




www.flickr.com


This is a Flickr badge showing recent public photos from Flickr. Make your own badge here.