MEDIACIÓ I CONVIVÈNCIA A L' IES LA GUINEUETA. ESPAI EDUCATIU PER COMPARTIR EXPERIÈNCIES, REFLEXIONS I BONES PRÀCTIQUES.

27 de març, 2008

Una escola inclusiva per a tothom, conferència de Nélida Zaitegui

Conferencia de las Jornadas de Buenas Prácticas 2007: "Una dirección escolar para una escuela inclusiva" por D.ª Nélida Zaitegui, responsable de Programas de Innovación Educativa, del Departamento de Educación, del Gobierno Vasco.

4t. CONGRÉS " EDUCACIÓ I ENTORN"


4t CONGRÉS "EDUCACIÓ I ENTORN"
22-23 I 24 de maig de 2008
La Seu d'Urgell


Organitza: Departament d'Educació, Ajuntament de la Seu d'Urgell, Consell Comarcal de La Seu d'Urgell.
Període d'inscripció del 18 de febrer al 18 d'abril de 2008

La Seu d'Urgell, per quarta vegada, aplegarà professionals educatius dels diferents àmbits de l'educació formal, no formal i informal per reflexionar, examinar experiències i posar en comú idees, propostes i projectes entorn d'un aspecte crucial de l'educació per a la ciutadania com és el de la convivència.

Per avançar conjuntament i construir col·lectivament un repertori de propostes d'intervenció i bones pràctiques, cal que tots hi diguem la nostra. Us convidem, doncs, a reflexionar plegats, tot participant en un fòrum de debat, que s'obre ara i que es tancarà en el marc del 4t Congrés.

17 de març, 2008

NAJAT EL HACHMI


Ha sortit a la venda, L´últim patriarca, novel.la de Najat El Hachmi que va guanyar el Premi Ramon LLull 2008.
L' últim patriarca tracta de les relacions entre un inmigrant magribí instal.lat en una ciutat catalana i la seva filla adolescent, arribada per reagrupament familiar i els canvis culturals que suposa la integració en la societat catalana.
A la novel.la hi ha trets autobiogràfics malgrat ser un relat de ficció. L´autora explica com ha fet servir les estructures pròpies de la narrativa oral que feien servir les dones de la seva ciutat natal, Rif.
Hachmi va arribar a Vic procedent de Rif ( Marroc) als 8 anys i explica com va aprendre a llegir i escriure català i com Mercè Rodoreda ha esta un referent per a ella, així com d´altres autors catalans, Pere Calders, Salvador Espriu i Quim Monzó.
Aqui teniu l´entrevista que se li ha fet a Vilaweb.
" Necessito tocar de peus a terra"

15 de març, 2008

INTERNET A L´AULA


Internet a l´aula és una xarxa social, una comunitat de docents que utilitza internet a l´aula. Pots crear la teva pàgina personal, tenir la teva pròpia xarxa social, integrar-te en el diferents grups que s´han format, insertar fotos, videos, etc...
Jose Luis Cabello ha creat aquesta xarxa social educativa a través de Ning.
És una de les maneres de participar en el 1r Congrés Internet a l´aula que s´ inicia el 1 d´abril fins al 30 d´octubre, de manera virtual.

Durant els dies 26,27,28 de juny es realitzarà el congrés presencial simultani a 4 ciutats: Granada, Madrid, Santander i Barcelona, utilitzant lels TIC com a mitjà d´interacció entre les 4 seus.
Aquest congrés difondrà les diferents experiències en l´us de les noves tecnologies a l´aula. També s´impartiràn tallers d´aprenentatge, espais de reflexió, construint un entorn virtual d´intercanvi i col.laboració entre els congresistes.
Us animem a participar en aquesta trobada.
Podeu mirar la meva pàgina.

11 de març, 2008

CONCURS DE FOTOGRAFIA MATEMÀTICA


1r Concurs de FOTOGRAFIA MATEMÀTICA

(IES LA GUINEUETA)


El Departament de Matemàtiques de l’IES La Guineueta de Barcelona convoca el 1r concurs de fotografia matemàtica per alumnes d’ESO, Batxillerat, Curs d’Accés, CFGM i CFGS, Professorat i PAS amb les següents bases:

1.- Participants: podrà participar tot l’alumnat, professorat i PAS de l’Institut amb les següents modalitats:

· A – Alumnat de 1r cicle de l’ESO

· B – Alumnat de 2n cicle de l’ESO

· C – Alumnat de Batxillerat, Curs d’Accés i Cicles Formatius

· D – Professorat i PAS

2.- Tema: Fotografia i Matemàtica

3.- Format i nombre: cada participant podrà presentar un màxim de tres fotografies en color o B/N. La tècnica podrà ser analògica o digital.

Les fotos es presentaran en paper amb unes dimensions mínimes de 13 cm x 18 cm. Hauran d’estar emmarcades en una cartolina blanca de grandària DIN A4 i col·locades dins d’un sobre amb les dades personals.

Cada fotografia portarà un títol que faci referència a algun concepte o noció matemàtica. Al revers de la fotografia hi constarà el nom i cognoms i la modalitat en la qual participa.

Les fotografies presentades han de ser originals. En cap cas s’admetran fotografies descarregades d’Internet o escanejades, ni tampoc muntatges digitals.

4.- Dates i llocs de presentació: la data límit per a la presentació de les fotografies és el 01/04/08. L’alumnat d’ESO, Batxillerat i Curs d’Accés entregaran les fotografies al seu professor o professora de Matemàtiques. L’alumnat de Cicles Formatius, el Professorat i el PAS farà l’entrega a qualsevol membre del Departament de Matemàtiques.

5.- Premis : hi hauran dos premis per cada modalitat. El primer premi de cadascuna de les modalitats es presentarà al 9è concurs de Fotografia Matemàtica de l’ABEAM Curs 2007 - 2008.



6.- Jurat : El jurat estarà format per dos professors del Departament de Matemàtiques, un professor/a del Departament de Plàstica i un professor/a d’un altre Departament didàctic. El veredicte del jurat serà inapel·lable. El jurat podrà declarar deserts alguns dels premis.

7.- Lliurament de premis: els premis es lliuraran en un acte públic el dia de Sant Jordi

05 de març, 2008

DIA INTERNACIONAL DE LES DONES




El 8 de març, dia de les dones



Les activitats que hem proposat fer a l´institut són:

i posterior debat-fòrum en els grup de 2n ESO.

Més activitats del 8 de marc al web de coeducació del departament d´educació

ANY RODOREDA

Aquest any, 2008 commemorem el centenari de l´escriptora catalana Mercè Rodoreda.
El nostre institut s´afegeix a aquest aconteixement per tal de rendir homenatge a una de les escriptores més universals de la llengua catalana.
És una bona ocasió per mostrar al nostre alumnat una DONA -escriptora universal que diu en els seus escrits:
Potser escric per afirmar-me.
Per sentir que sóc.
Sóc una persona que sempre he viscut " arriscadament".

La fundació Rodoreda
ha estat la impulsora de la celebració de l´any Rodoreda.

Entre moltes activitats que s´estan organitzant a l´institut, el departament de Llengua catalana ens convida a una conferència d´una estudiosa de l´obra de l´autora de la Plaça del Diamant

El departament de Llengua Catalana i Literatura de l’IES-SEP La Guineueta us convida a la conferència

Mercè Rodoreda: L’etapa de maduresa de l’escriptora

A càrrec de Carme Arnau



4.1.1

Barcelona 12 de març de 2008 a les 12.30 hores

02 de març, 2008

PER REFLEXIONAR


Via Docencia he vist aquest acudit que ens convida a pensar sobre la nostra professió.
L´acudit és de tertulias educativas, que us sembla??

H
ace años, un inspector visitó una escuela primaria. En su recorrido observó algo que le llamó poderosamente la atención, una maestra estaba atrincherada detrás de su escritorio, los alumnos hacían gran desorden... el cuadro era caótico.


Decidió presentarse:

- Permiso, soy el inspector de turno, ¿algún problema?


-Estoy abrumada señor, no se qué hacer con estos chicos... No tengo láminas, el Ministerio no me manda material didáctico, no tengo nada nuevo qué mostrarles ni qué decirles...

El inspector, el cual era un docente de alma, vio un corcho en el desordenado escritorio. Lo tomó y con aplomo se dirigió a los chicos:

- ¿Qué es esto?

- Un corcho señor... -gritaron los alumnos sorprendidos.

- Bien, ¿de dónde sale el corcho?

- De la botella, señor..., lo coloca una máquina.., del alcornoque..., de un árbol..., de la madera..., - respondían animosos los niños.

- ¿Y qué se puede hacer con madera?, -continuaba entusiasta el docente.

- Sillas..., una mesa..., un barco...

- Bien, tenemos un barco. ¿Quién lo dibuja? ¿Quién hace un mapa en el pizarrón y coloca el puerto más cercano para nuestro barquito? Escriban: ¿A qué provincia pertenece? ¿Y cuál es el otro puerto más cercano? ¿A qué país corresponde? ¿Qué poeta conocen que allí nació? ¿Qué produce esta región? ¿Alguien recuerda una canción de este lugar? - Y comenzó una tarea de geografía, de historia, de música, economía, literatura, religión, etc.

La maestra quedó impresionada. Al terminar la clase, le dijo conmovida:
- Señor, nunca olvidaré lo que me enseñó hoy. ¡Muchas gracias!

Pasó el tiempo. El inspector volvió a la escuela y buscó a la maestra. La encontró acurrucada detrás de su escritorio, los alumnos otra vez en total desorden...

- Señorita... ¿Qué pasó? ¿No se acuerda de mí?

- Si señor, ¡cómo olvidarme! ¡Qué suerte que regreso! Es que... no encuentro el corcho. ¿Dónde lo dejó?

28 de febrer, 2008

COM REDUIR L´ABSENTISME ESCOLAR

absentisme escolar és un dels problemes greus del sistema escolar. L´IES Antonio Dominguez Ortiz és un institut del Polígon Sud de Sevilla, un barri marginal, oblidat, on l´educació cobra més valor, possibilita noves oportunitats als joves per sortir de la marginació i de la exclusió. Poder mirar cap el futur amb un nou enfoc.
L´experiència educativa de d´aquest centre amb l´implicació de l´ equip educatiu amb Juanjo Muñoz al seu cap ha fet possible reduir l´absentisme en un 40%.
Tenen accions com : " Si l´alumnat no va a l´escola, el van a buscar a casa;
si té problemes familiars, solucionen els problemes de la família perquè l´alumnat pugui anar al centre.
Quan algunes alumnes gitanes es casen als 14 anys, intenten que no deixin d´estudiar. Són exemples de la seva pràctica diària.

Acompanyar a l´alumnat amb disciplina i carinyo per ajudar-ho a crèixer com a persona i com a ciutadà, com comenta Angel Encinas en el seu bloc.

El bloc "igualdad en las 3000" de l´institut ens fa un post de l´experiència.

Com diu Chelucana: La educación es un factor indispensable para que la humanidad pueda conseguir los ideales de paz, libertad y justicia social" Jacques Delors.

Antena 3 en el seu espai Espejo publico, fa un reportartge de l´experiència. Aplaudim aquesta iniciativa, de acostar-nos a una realitat escolar diferent de la que difon de manera sensacionalista alguns mitjans, i de mostrar un institut a on la convivència, el reconeixement, l´acceptació , l´educació i la igualtat d´oportunitat són una realitat.

Una exalumna, estudiant de periodisme fa també un post en el seu bloc.

Des d´aquest espai volem felicitar molt sincerament a tot l´equip humà que fa possible aquesta realitat, com han capgirat una realitat adversa i per ser un model positiu de donar valor a l´educació. Ens quedem amb una frase de Juanjo:
  • es impensable que un alumno agreda a un professor.... no van a pegar a quien les quiere.
La convivència es basa en AFECTIVITAT + EDUCACIÓ + ACOMPANYAMENT del professorat en el procés de socialització.
Via: Igualdad en las 3000


25 de febrer, 2008

CONFLICTES? NO, GRÀCIES

La revista Presència és la revista catalana de més difusió que arriba als lectors a través dels diaris catalans com el Diari d'Andorra, El Punt, Regió 7, Diari de Balears, El 3 de Vuit, Segre, El 9 Nou, Última Hora Menorca i Diari de Sant Cugat.

Aquesta setmana ha publicat un reportatge sobre LA MEDIACIÓ.
  • Veïns que es barallen per un gos? Mediació. Alumnat d´una escola o institut que es barallen? Mediació. Matrimonis que es trenquen sense un acord? Mediació. Pocs la coneixen, però si es prova i funciona, tothom hi surt guanyant.

  • Mediació contra conflicte.- Catalunya és pionera en la implantació dels serveis de mediació, una alternativa a la judicialització de les divergències. Es pot fer mediació en qualsevol àmbit, des del familiar fins a l'escolar, passant pel penal. Tothom hi guanya.
  • En els centres educatiu on s´ha implantat el servei de mediació, que ja es compten per centenars, han disminuït les sancions, s´ha millorat la convivència i hi ha més participació de l´alumnat. La mediació és una pràctica educativa, no punitiva.

"APRENS A PENSAR ABANS D´ACTUAR"

"Hi havia un company que no parava d´insultar-me. Fins que vaig dir que no aguantava més. Vam fer una mediació i vam acordar que no es tornaria a repetir. Tenir-lo al davant en la mediació no m´afectava, perquè volia que se solucionés. La idea era que ens ignoréssim, però era una mica difícil, sent de la mateixa classe. Fins que hem passat de la indiferència a ser amics."


Resum del dossier en format pdf.
Via:http://www.vilaweb.cat/www/presencia

23 de febrer, 2008

LA DONA EN EL FRANQUISME



El treball de recerca sobre la dona en el franquisme, realitzat per les alumnes Clara Tur i Maria Pomés de l´IES Francisco de Goya ens acosta a la ideologia que el franquisme va trasmetre a través de la Secció femenina de la Falange.

Una ideologia que fomentava els valors tradicionals de la moral catòlica que tota dona espanyola havia de tenir. L´educació femenina estava enfocada cap al matrimoni i a la família, la submisió a l´home era un dels valors fonamentals pel manteniment de la pàtria. L´educació segregada tancava les dones als ensenyaments de la llar, i no tenia cap projecció cap la vida pública. La única " projecció pública" que podien tenir era participar en el Servei social o fer beneficència a l´Església.
La participació en el Servei Social va passar a ser obligatòria per a totes les dones durant 6 mesos per a desenvolupar més el seu vessant femení de cura del altres, d´entrega, etc..






Les conclusions del treball recullen les idees més importants d´aquesta treball tan interessant.

Aquest video fa una passejada per la història de l´educació del nostre país durant la República.

10 de febrer, 2008

WEBQUESTS COEDUCATIVES


Dues Webquest per treballar el 8 de març amb l´alumnat:

* Siguiendo el rastro de las mujeres. Una webquest que tracta de recuperar les aportacions que moltes dones (escriptores, exploradores, inventores i artistes) han fet al llarg de la Història en diferents camps de la cultura i que no han estat recollides en els llibres.
* Anunciando el 8 de Marzo. Una webquest per crear materials per a un concurs de cartells, curts i logos per anunciar el dia "8 de març". El tema que tracta és tenir cura de nosaltres i dels altres, un valor que les dones han desenvolupat tradicionalment i que molts homes comencen a descubrir.Un valor bàsic per teixir relacions positives entre les persones, per compartir entre tots i totes.
Gràcies a Isidro Vidal

09 de febrer, 2008

CARTELLS CONTRA LA VIOLÈNCIA DE GÈNERE



Podeu veure més cartells a :
http://www.escueladearte.com/ASP/Galerias/PortadaIdx.asp?id=42
Via: Las TIC en plástica

HIP HOP CONTRA EL MAL TRACTE

Un hip hop contra els maltractaments:




Via: Educación en valores

03 de febrer, 2008

MILLORA DE LA CONVIVÈNCIA ALS CENTRES EDUCATIUS


El 5 de febrer a Girona es realitzarà la II Trobada de plans de millora de la convivència als centres educatius organitzat per Groc, grup de recerca d´organització de centres.

L´objectiu de la trobada és millorar la convivència a partir de l´elaboració i posada en marxa de Plans de centre.
Més informació i programa més detallat a:

EL CASTELL DE CARTES: EDUCACIÓ PER LA PAU


El joc " Castell de cartes", és una dinàmica proposada en els Tallers d´educació per la pau de la Fundació per la pau.
  • Es divideix el grup en 3 equips, a un d´ells, en privat se' ls explica que crearem un conflicte entre els dos equips i ells seran observadors. Anotaran tot el què passa, sense relacionar-se per res amb els grups.
  • Als altres dos equips els anomenen A i B. A l´equip A se li dóna un joc de cartes, plastilina i un drap. A l´equip B se li dóna un joc de cartes. Els dos equips han de construir un castell per defensar-se del seu enemic que és l´altre equip. Tenen vint minuts per fer el castell i l´equip que a l'últim segon tingui el castell més gran guanya. És important remarcar que el objectiu és GUANYAR! TOT S´H I VAL!. El moderador no pots intervenir per a res. En acabar el 20 minuts es para el joc, i s´inicia el debat, començant amb els apunts dels observadors i continuant amb les comentaris dels judadors dels 2 equips. Es tracta de fer l´anàlisi del conflicte que s´ha produït, aprofundir amb les seves causes i buscar realitats properes que puguin ser comparables amb el conflicte.

Aquesta dinàmica l´hem fet el 30 de gener, el dia de la Pau i la noviolència.

La dinàmica la hem realitzat en tres grups diferents, amb debats diferents.
Ha permès parlar de violència estructural i violència directa, de la noviolència i de la pau pasiva i pau activa.
L´experiència ha estat molt positiva , hem observat les diferents reaccions al adonar-se que no tenien plastílina ni drap: queixar-se, intentar aixecar el castell moltes vegades, avorrir-se i deixar-ho per impossible, buscar algun element extern que els hi permetés aixecar-lo, agafar plastílina per la força i destruir finalment el castell de l´altre equip.
Podeu veure aquest jocs en els videos.



29 de gener, 2008

EL DIA DE LA PAU I LA NOVIOLÈNCIA

El 3o de gener es commemora el Dia Escolar de la noviolència i la Pau (DENIP) declarat per primer cop al 1964. Surgeix d´una iniciativa pionera, no governamental, independent i voluntària d´Educació No-violenta i pacificadora del professor espanyol Llorenç Vidal. El seu objectiu és l´educació en i per la tolerància, la solidaritat, la concòrdia, el respete als Drets Humans, la no-violència i la pau.

  • Què és la noviolència?
Aquí teniu un video sobre la vida de Ghandi, el pare de la no-violència.





Via:Educarueca
Més informació en el web de Mahatma Gandhi
i la fundació per la pau

28 de gener, 2008

CATOSFERA: TROBADA DE BLOCAIRES








La catosfera han deixat la seva realitat virtual i s´ha fet " real" durant el cap de setmana a Granollers.
La catosfera ha estat la primera trobada de blocaires i experts de la nova xarxa 2.0 de Catalunya.
Catosfera, terme inventat per Toni Ibàñez, s´utilitza per anomenar el conjunt de blocs escrits en català i la comunitat virtual que existeix al voltant d´aquest blocs.
Una catosfera viva, activa, dinàmica, mobilitzadora, crítica amb capacitat de convocatòra hem vist a Granollers.
Jo només he pogut assistir a la taula de debat:

Però també podem mirar els videos que s´han fet de la jornada, el de la taula" Blocs i educació"

  • ”Núria Prunés (Blocs de les Escoles en Xarxa)Enric Gil (Expert en blocs i ensenyament)Anna Pérez (Experta en blocs educatius)J.A. Donaire (Professor 2.0 Universitat de Girona)Modera: Pitu Martinez (Resp. proj. col.laboratius TAC Departament Educació)

Per resumir la trobada:

  • Molta sinèrgia
  • Molts homes i poca presència femenina.
  • Molt portàtil, càmares.....
  • Bon rotllo.....entusiasme.....il.lusió......
  • Endogàmia bloguera...
  • Sentit de país...de comunitat...
  • Molts polítics .....
  • Consciència crítica, denúncia social.....
  • Un referent per al futur.....
  • La relació virtualitat/realitat....
  • Força treball de persones...... hores de son......

GRÀCIES A TOHTOM PER FER-HO POSSIBLE

22 de gener, 2008

SHAKIRA: Una cacera per treballar les migracions

En les propostes per l´aula, Paula ens ofereix una cacera del tresor. sobre
Shakira i les migracions de la família.

Cacera "Shakira: una vida en moviment"
Cacera del tresor adreçada al cicle superior de primària i els cicles d'ESO, per reflexionar sobre el significat i l'ús social del terme immigrant.
Ens ofereix la guia didàctica i el Material per a l'alumnat

Portal d´educació per la Pau: PAULA



El Portal d´educació per la Pau: Paula

Un servei adreçat al professorat i mestres, per facilitar la incorporació de l'educació per a la pau en el treball quotidià a les aules, des de qualsevol nivell educatiu i àrea curricular.
Un espai web amb multitud de recursos educatius per facilitar el treball sobre l'eix transversal de l'educació per a la pau.
Un espai de trobada entre el professorat interessat en introduir i potenciar l'àmbit de l'educació per a la pau en les aules.

Els continguts del Projecte PAULA es nodreixen de l'Observatori de Conflictes de la Fundació Solidaritat UB.

L'Observatori proporciona anàlisis i accés a fonts directes d'informació sobre situacions de conflicte armat o violació de drets humans, des d'una perspectiva crítica vers la situació actual de violència arreu del planeta.

Paula és una iniciativa de l´ICE de la UB i de la Fundació de la Solidaritat de la UB