MEDIACIÓ I CONVIVÈNCIA A L' IES LA GUINEUETA. ESPAI EDUCATIU PER COMPARTIR EXPERIÈNCIES, REFLEXIONS I BONES PRÀCTIQUES.
27 de març, 2008
Una escola inclusiva per a tothom, conferència de Nélida Zaitegui
4t. CONGRÉS " EDUCACIÓ I ENTORN"

4t CONGRÉS "EDUCACIÓ I ENTORN"
22-23 I 24 de maig de 2008
La Seu d'Urgell
Organitza: Departament d'Educació, Ajuntament de la Seu d'Urgell, Consell Comarcal de La Seu d'Urgell.
Període d'inscripció del 18 de febrer al 18 d'abril de 2008
La Seu d'Urgell, per quarta vegada, aplegarà professionals educatius dels diferents àmbits de l'educació formal, no formal i informal per reflexionar, examinar experiències i posar en comú idees, propostes i projectes entorn d'un aspecte crucial de l'educació per a la ciutadania com és el de la convivència.
Per avançar conjuntament i construir col·lectivament un repertori de propostes d'intervenció i bones pràctiques, cal que tots hi diguem la nostra. Us convidem, doncs, a reflexionar plegats, tot participant en un fòrum de debat, que s'obre ara i que es tancarà en el marc del 4t Congrés.

17 de març, 2008
NAJAT EL HACHMI

Ha sortit a la venda, L´últim patriarca, novel.la de Najat El Hachmi que va guanyar el Premi Ramon LLull 2008.
L' últim patriarca tracta de les relacions entre un inmigrant magribí instal.lat en una ciutat catalana i la seva filla adolescent, arribada per reagrupament familiar i els canvis culturals que suposa la integració en la societat catalana.
A la novel.la hi ha trets autobiogràfics malgrat ser un relat de ficció. L´autora explica com ha fet servir les estructures pròpies de la narrativa oral que feien servir les dones de la seva ciutat natal, Rif.
Hachmi va arribar a Vic procedent de Rif ( Marroc) als 8 anys i explica com va aprendre a llegir i escriure català i com Mercè Rodoreda ha esta un referent per a ella, així com d´altres autors catalans, Pere Calders, Salvador Espriu i Quim Monzó.
Aqui teniu l´entrevista que se li ha fet a Vilaweb.
" Necessito tocar de peus a terra"
15 de març, 2008
INTERNET A L´AULA

Internet a l´aula és una xarxa social, una comunitat de docents que utilitza internet a l´aula. Pots crear la teva pàgina personal, tenir la teva pròpia xarxa social, integrar-te en el diferents grups que s´han format, insertar fotos, videos, etc...
Jose Luis Cabello ha creat aquesta xarxa social educativa a través de Ning.
És una de les maneres de participar en el 1r Congrés Internet a l´aula que s´ inicia el 1 d´abril fins al 30 d´octubre, de manera virtual.
Durant els dies 26,27,28 de juny es realitzarà el congrés presencial simultani a 4 ciutats: Granada, Madrid, Santander i Barcelona, utilitzant lels TIC com a mitjà d´interacció entre les 4 seus.
Aquest congrés difondrà les diferents experiències en l´us de les noves tecnologies a l´aula. També s´impartiràn tallers d´aprenentatge, espais de reflexió, construint un entorn virtual d´intercanvi i col.laboració entre els congresistes.
Us animem a participar en aquesta trobada.
Podeu mirar la meva pàgina.
11 de març, 2008
CONCURS DE FOTOGRAFIA MATEMÀTICA
1r Concurs de FOTOGRAFIA MATEMÀTICA
(IES
El Departament de Matemàtiques de l’IES
1.- Participants: podrà participar tot l’alumnat, professorat i PAS de l’Institut amb les següents modalitats:
· A – Alumnat de 1r cicle de l’ESO
· B – Alumnat de 2n cicle de l’ESO
· C – Alumnat de Batxillerat, Curs d’Accés i Cicles Formatius
· D – Professorat i PAS
2.- Tema: Fotografia i Matemàtica
3.- Format i nombre: cada participant podrà presentar un màxim de tres fotografies en color o B/N. La tècnica podrà ser analògica o digital.
Les fotos es presentaran en paper amb unes dimensions mínimes de
Cada fotografia portarà un títol que faci referència a algun concepte o noció matemàtica. Al revers de la fotografia hi constarà el nom i cognoms i la modalitat en la qual participa.
Les fotografies presentades han de ser originals. En cap cas s’admetran fotografies descarregades d’Internet o escanejades, ni tampoc muntatges digitals.
4.- Dates i llocs de presentació: la data límit per a la presentació de les fotografies és el 01/04/08. L’alumnat d’ESO, Batxillerat i Curs d’Accés entregaran les fotografies al seu professor o professora de Matemàtiques. L’alumnat de Cicles Formatius, el Professorat i el PAS farà l’entrega a qualsevol membre del Departament de Matemàtiques.
5.- Premis : hi hauran dos premis per cada modalitat. El primer premi de cadascuna de les modalitats es presentarà al 9è concurs de Fotografia Matemàtica de l’ABEAM Curs 2007 - 2008.
6.- Jurat : El jurat estarà format per dos professors del Departament de Matemàtiques, un professor/a del Departament de Plàstica i un professor/a d’un altre Departament didàctic. El veredicte del jurat serà inapel·lable. El jurat podrà declarar deserts alguns dels premis.
7.- Lliurament de premis: els premis es lliuraran en un acte públic el dia de Sant Jordi
05 de març, 2008
DIA INTERNACIONAL DE LES DONES


El 8 de març, dia de les dones
Les activitats que hem proposat fer a l´institut són:
- Visionat de la pel.lícula " Quiero ser como Beckham"
i posterior debat-fòrum en els grup de 2n ESO.
- I en els grups de 3er es veura la pel.lícula: Billy Elliot.
ANY RODOREDA

El nostre institut s´afegeix a aquest aconteixement per tal de rendir homenatge a una de les escriptores més universals de la llengua catalana.
És una bona ocasió per mostrar al nostre alumnat una DONA -escriptora universal que diu en els seus escrits:
Potser escric per afirmar-me.
Per sentir que sóc.
Sóc una persona que sempre he viscut " arriscadament".
La fundació Rodoreda
ha estat la impulsora de la celebració de l´any Rodoreda.
Entre moltes activitats que s´estan organitzant a l´institut, el departament de Llengua catalana ens convida a una conferència d´una estudiosa de l´obra de l´autora de la Plaça del Diamant
El departament de Llengua Catalana i Literatura de l’IES-SEP
Mercè Rodoreda: L’etapa de maduresa de l’escriptora
A càrrec de Carme Arnau
Barcelona 12 de març de 2008 a les 12.30 hores
02 de març, 2008
PER REFLEXIONAR

L´acudit és de tertulias educativas, que us sembla??
Hace años, un inspector visitó una escuela primaria. En su recorrido observó algo que le llamó poderosamente la atención, una maestra estaba atrincherada detrás de su escritorio, los alumnos hacían gran desorden... el cuadro era caótico.
-Estoy abrumada señor, no se qué hacer con estos chicos... No tengo láminas, el Ministerio no me manda material didáctico, no tengo nada nuevo qué mostrarles ni qué decirles...
El inspector, el cual era un docente de alma, vio un corcho en el desordenado escritorio. Lo tomó y con aplomo se dirigió a los chicos:
28 de febrer, 2008
COM REDUIR L´ABSENTISME ESCOLAR
L´experiència educativa de d´aquest centre amb l´implicació de l´ equip educatiu amb Juanjo Muñoz al seu cap ha fet possible reduir l´absentisme en un 40%.
Tenen accions com : " Si l´alumnat no va a l´escola, el van a buscar a casa;
si té problemes familiars, solucionen els problemes de la família perquè l´alumnat pugui anar al centre.
Quan algunes alumnes gitanes es casen als 14 anys, intenten que no deixin d´estudiar. Són exemples de la seva pràctica diària.
Acompanyar a l´alumnat amb disciplina i carinyo per ajudar-ho a crèixer com a persona i com a ciutadà, com comenta Angel Encinas en el seu bloc.
El bloc "igualdad en las 3000" de l´institut ens fa un post de l´experiència.
Com diu Chelucana: La educación es un factor indispensable para que la humanidad pueda conseguir los ideales de paz, libertad y justicia social" Jacques Delors.
Antena 3 en el seu espai Espejo publico, fa un reportartge de l´experiència. Aplaudim aquesta iniciativa, de acostar-nos a una realitat escolar diferent de la que difon de manera sensacionalista alguns mitjans, i de mostrar un institut a on la convivència, el reconeixement, l´acceptació , l´educació i la igualtat d´oportunitat són una realitat.
Una exalumna, estudiant de periodisme fa també un post en el seu bloc.
Des d´aquest espai volem felicitar molt sincerament a tot l´equip humà que fa possible aquesta realitat, com han capgirat una realitat adversa i per ser un model positiu de donar valor a l´educació. Ens quedem amb una frase de Juanjo:
- es impensable que un alumno agreda a un professor.... no van a pegar a quien les quiere.
Via: Igualdad en las 3000
25 de febrer, 2008
CONFLICTES? NO, GRÀCIES

Aquesta setmana ha publicat un reportatge sobre LA MEDIACIÓ.
- Veïns que es barallen per un gos? Mediació. Alumnat d´una escola o institut que es barallen? Mediació. Matrimonis que es trenquen sense un acord? Mediació. Pocs la coneixen, però si es prova i funciona, tothom hi surt guanyant.
- Mediació contra conflicte.- Catalunya és pionera en la implantació dels serveis de mediació, una alternativa a la judicialització de les divergències. Es pot fer mediació en qualsevol àmbit, des del familiar fins a l'escolar, passant pel penal. Tothom hi guanya.
- En els centres educatiu on s´ha implantat el servei de mediació, que ja es compten per centenars, han disminuït les sancions, s´ha millorat la convivència i hi ha més participació de l´alumnat. La mediació és una pràctica educativa, no punitiva.
"APRENS A PENSAR ABANS D´ACTUAR"
"Hi havia un company que no parava d´insultar-me. Fins que vaig dir que no aguantava més. Vam fer una mediació i vam acordar que no es tornaria a repetir. Tenir-lo al davant en la mediació no m´afectava, perquè volia que se solucionés. La idea era que ens ignoréssim, però era una mica difícil, sent de la mateixa classe. Fins que hem passat de la indiferència a ser amics."
Via:http://www.vilaweb.cat/www/presencia
23 de febrer, 2008
LA DONA EN EL FRANQUISME

La participació en el Servei Social va passar a ser obligatòria per a totes les dones durant 6 mesos per a desenvolupar més el seu vessant femení de cura del altres, d´entrega, etc..
Les conclusions del treball recullen les idees més importants d´aquesta treball tan interessant.
Aquest video fa una passejada per la història de l´educació del nostre país durant la República.
10 de febrer, 2008
WEBQUESTS COEDUCATIVES

Dues Webquest per treballar el 8 de març amb l´alumnat:
* Siguiendo el rastro de las mujeres. Una webquest que tracta de recuperar les aportacions que moltes dones (escriptores, exploradores, inventores i artistes) han fet al llarg de la Història en diferents camps de la cultura i que no han estat recollides en els llibres.
* Anunciando el 8 de Marzo. Una webquest per crear materials per a un concurs de cartells, curts i logos per anunciar el dia "8 de març". El tema que tracta és tenir cura de nosaltres i dels altres, un valor que les dones han desenvolupat tradicionalment i que molts homes comencen a descubrir.Un valor bàsic per teixir relacions positives entre les persones, per compartir entre tots i totes.
Gràcies a Isidro Vidal
09 de febrer, 2008
CARTELLS CONTRA LA VIOLÈNCIA DE GÈNERE
Podeu veure més cartells a :
http://www.escueladearte.com/ASP/Galerias/PortadaIdx.asp?id=42
Via: Las TIC en plástica
03 de febrer, 2008
MILLORA DE LA CONVIVÈNCIA ALS CENTRES EDUCATIUS

EL CASTELL DE CARTES: EDUCACIÓ PER LA PAU
El joc " Castell de cartes", és una dinàmica proposada en els Tallers d´educació per la pau de la Fundació per la pau.
- Es divideix el grup en 3 equips, a un d´ells, en privat se' ls explica que crearem un conflicte entre els dos equips i ells seran observadors. Anotaran tot el què passa, sense relacionar-se per res amb els grups.
- Als altres dos equips els anomenen A i B. A l´equip A se li dóna un joc de cartes, plastilina i un drap. A l´equip B se li dóna un joc de cartes. Els dos equips han de construir un castell per defensar-se del seu enemic que és l´altre equip. Tenen vint minuts per fer el castell i l´equip que a l'últim segon tingui el castell més gran guanya. És important remarcar que el objectiu és GUANYAR! TOT S´H I VAL!. El moderador no pots intervenir per a res. En acabar el 20 minuts es para el joc, i s´inicia el debat, començant amb els apunts dels observadors i continuant amb les comentaris dels judadors dels 2 equips. Es tracta de fer l´anàlisi del conflicte que s´ha produït, aprofundir amb les seves causes i buscar realitats properes que puguin ser comparables amb el conflicte.
Aquesta dinàmica l´hem fet el 30 de gener, el dia de la Pau i la noviolència.
La dinàmica la hem realitzat en tres grups diferents, amb debats diferents.
Ha permès parlar de violència estructural i violència directa, de la noviolència i de la pau pasiva i pau activa.
L´experiència ha estat molt positiva , hem observat les diferents reaccions al adonar-se que no tenien plastílina ni drap: queixar-se, intentar aixecar el castell moltes vegades, avorrir-se i deixar-ho per impossible, buscar algun element extern que els hi permetés aixecar-lo, agafar plastílina per la força i destruir finalment el castell de l´altre equip.
Podeu veure aquest jocs en els videos.
29 de gener, 2008
EL DIA DE LA PAU I LA NOVIOLÈNCIA
- Què és la noviolència?
Via:Educarueca
Més informació en el web de Mahatma Gandhi
i la fundació per la pau
28 de gener, 2008
CATOSFERA: TROBADA DE BLOCAIRES


La catosfera ha estat la primera trobada de blocaires i experts de la nova xarxa 2.0 de Catalunya.
Catosfera, terme inventat per Toni Ibàñez, s´utilitza per anomenar el conjunt de blocs escrits en català i la comunitat virtual que existeix al voltant d´aquest blocs.
Una catosfera viva, activa, dinàmica, mobilitzadora, crítica amb capacitat de convocatòra hem vist a Granollers.
Jo només he pogut assistir a la taula de debat:
- Associacions i xarxes de blocs: que agrupa experiències com Vallesfera, Blocs Terrasencs, Blocs Ebrencs, Xarxabloc, Xarxa Santboiana.
- Blocs i periodisme ciutadà: amb El Plural.com, El singular digital, indirecte.cat, bottup.com i aixòtoca.cat
Però també podem mirar els videos que s´han fet de la jornada, el de la taula" Blocs i educació"
- ”Núria Prunés (Blocs de les Escoles en Xarxa)Enric Gil (Expert en blocs i ensenyament)Anna Pérez (Experta en blocs educatius)J.A. Donaire (Professor 2.0 Universitat de Girona)Modera: Pitu Martinez (Resp. proj. col.laboratius TAC Departament Educació)
Per resumir la trobada:
- Molta sinèrgia
- Molts homes i poca presència femenina.
- Molt portàtil, càmares.....
- Bon rotllo.....entusiasme.....il.lusió......
- Endogàmia bloguera...
- Sentit de país...de comunitat...
- Molts polítics .....
- Consciència crítica, denúncia social.....
- Un referent per al futur.....
- La relació virtualitat/realitat....
- Força treball de persones...... hores de son......
GRÀCIES A TOHTOM PER FER-HO POSSIBLE
22 de gener, 2008
SHAKIRA: Una cacera per treballar les migracions
Shakira i les migracions de la família.

Cacera "Shakira: una vida en moviment"
Cacera del tresor adreçada al cicle superior de primària i els cicles d'ESO, per reflexionar sobre el significat i l'ús social del terme immigrant.
Ens ofereix la guia didàctica i el Material per a l'alumnat
Portal d´educació per la Pau: PAULA

El Portal d´educació per la Pau: Paula
Un servei adreçat al professorat i mestres, per facilitar la incorporació de l'educació per a la pau en el treball quotidià a les aules, des de qualsevol nivell educatiu i àrea curricular.
Un espai web amb multitud de recursos educatius per facilitar el treball sobre l'eix transversal de l'educació per a la pau.
Un espai de trobada entre el professorat interessat en introduir i potenciar l'àmbit de l'educació per a la pau en les aules.
Els continguts del Projecte PAULA es nodreixen de l'Observatori de Conflictes de la Fundació Solidaritat UB.
L'Observatori proporciona anàlisis i accés a fonts directes d'informació sobre situacions de conflicte armat o violació de drets humans, des d'una perspectiva crítica vers la situació actual de violència arreu del planeta.
Paula és una iniciativa de l´ICE de la UB i de la Fundació de la Solidaritat de la UB