MEDIACIÓ I CONVIVÈNCIA A L' IES LA GUINEUETA. ESPAI EDUCATIU PER COMPARTIR EXPERIÈNCIES, REFLEXIONS I BONES PRÀCTIQUES.

27 de maig, 2008

II TROBADA D´ALUMNAT MEDIADOR ESCOLAR

II TROBADA D´ALUMNAT MEDIADOR ESCOLAR
Dimecres 28 de maig del 2008
al Parc del Fòrum
El seminari de Coordinació dels serveis de mediació del Barcelonès- Maresme- Baix Llobregat organitza demà la II Trobada d´alumnat mediador escolar.
Uns 150 nois i noies de 15 d´instituts de secundària es trobaran en el Parc del Fòrum per compartir jocs cooperatius, reflexionar sobre la Mediació, conèixer experiències d´altres centres, intercanviar materials de sensibilització i difusió sobre la Mediació i fer xarxa de mediació.

  • Ens trobarem a les 9,30 a l´edifici Triangle del Fòrum tots els grups i farem activitats de presentació.
  • A les 10 h esmorzarem.
  • De 10,30 a 11,30 hi ha un Temps de diàleg en grups amb un guió de discussió.
  • En acabar es farem tallers de jocs cooperatius.
  • Finalment es faren les conclusions i el lliurament de diplomes
Esperem gaudir d´un bon dia de convivència i companyonia entre tots els mediadors i mediadores.




20 de maig, 2008

Congrés de Convivència: Conviure i com viure.


Demà celebra a la Seu d´Urgell la quarta edicio del Congrés" Educació i Entorn, sota el títol de


" Conviure/com viure". L´esdeveniment, que aplegarà professionals educatius de l´educació formal, informal i no formal, pretén reflexionar sobre el paper de l´educació davant els canvis que està vivint la societat.


El professor de psiquiatria de la Universitat de Nova York, Luis Rojas Marcos realitzarà la conferència inaugural.

Els congrés es desenvolupa al voltant de 4 eixos del congrés:

  • Convivència i aprenentatge


  • Convivència i família


  • Convivència i xarxa social


  • Convivència i acció de govern

Espais de reflexió per presentar diferents temes: Josep Ramoneda, Jesús Maria Goñi, Philippe Perrenoud.

Espais d´iniciatives, a on Béatrice Mabilon-Bonfils, Nélida Zaitegui, Guy Ausloos, Francesc Torralba, Antoni Bassas, M.Angel Essombra, Santiago Vidal, Javier Elzo, Eulàliga Vintró, Helena Arribas presentaran en forma de diàleg els seus pensaments al voltant dels eixos del congrés

Espais de debat col.lectiu, on s´elaborarà un document provisional de conclusions.


Espais d´experiències , en format exposició d´experiències de centres o entitats.

18 de maig, 2008

II PREMIS ESPIRAL EDUBLOGS 2008

Publicats els blogs guanyadors del II Premi Espiral edublogs 08 organitzada per l´associació Espiral.
El nostre blog d´aula: L´aula dia a dia ha rebut el 1r premi de la categoria de CFormatius.
Gràcies per aquest reconeixement al jurat dels premis.

Els blogs guanyadors del II Premi Espiral edublogs 08 son :

Blogs de Profesor@s

Re(paso) de lengua

Pizarra Dixital

Think in English

Blogs de Aula - Infantil

Aula Blogue

Els dofins de la riera

Mi sala de 5

Blogs de Aula - Primaria

Noticias del Aula 6ºB

Sexto Canal

Aula d’acollida

Blogs de Aula - Secundaria

IES El Álamo GES

Escoita… Escucha

Audioblog Suances

Blogs de Aula - Bachillerato

MeDiario Ambiental

Què us diré?

Escribiendo que es gerundio

Blogs de Aula - Formación de personas adultas

Llapis de colors

CFA Canyelles Instrumental III

La carpeta web

Blogs de Aula - FP y Ciclos formativos

L’aula dia a dia

FOL-MAS

Blogs de Aula - Universidad

Bloggin’ away

Aprendizaje 2.0

Blogs de Menciones

EDIGA

Karrajua

Ecourban Blog

Blogs de Centros

Biblioteca CEIP Sant Jordi

O Segrel do Penedo

Casa d’Oficis “Sant Feliu Ciutat Digital”

Blogs Colectivos

Trafegando ronseis

Tres tizas

EEI Abgena

Premio especial del jurado

Gracias al patrocinio del Rotary Club Barcelona 92, al blog que mejor tratamiento haga del tema del agua que recae en Gotín

ENHORABONA A TOTS ELS BLOGS PREMIATS

15 de maig, 2008

" BUDA VA EXPLOTAR PER VERGONYA"

Sota l´estatua de Buda que van destruir els talibans, encara viuen milers de famílies. Baktay, una nena afgana de sis anys, és animada a anar a l´escola pel fill dels seus veïns que llegeix l´ alfabet davant de la seva cova. Camí de l´escola, és assetjada per uns nens que jugan de manera cruel reflexen la societat tan violenta que els envolta. Els nens pretenen l.lapidar a Baktay o destruirla com el Buda, o dispara-la com van fer els americans en el laberint de les coves.Sera capaz Baktay de superar aquests obstacles per poder aprender a llegir?
Hana Malhmalbaf directora de la pel.lícula " Buda va explotar per vergonya"té 18 anys i és d´una família de cineastes. Hana ens mostra una paràbola per mostrar-nos com els jocs de guerra practicats pels aduls perveteixen els nens i els converteixen en cruels còpies dels seus pares.
Podeu mirar el trailer de la pel.lícula:

Aquí teniu la guia didàctica d´aquesta excel.lent pel.lícula.

Read this doc on Scribd: buda-exploto

05 de maig, 2008

BULLING

Gràcies a Mediateca de Grec

04 de maig, 2008

COBARDES


Cobardes, la última pel.lícula de Jose Corbacho i Juan Cruz ens mostra la crua realitat de l´assetjament escolar. El bullying en un institut és el tema central de la cinta, però també tracta de l´assetjament en la vida dels adults: en el treball, en la família, amb els amics i de la por, que tothom té d´algú. I tu de què tens por??
Més informació sobre la cinta a:

http://www.prensajuvenil.org/cobardes.html

També podeu mirar el trailer de la pel.lícula:










COBARDES


Read this doc on Scribd: cobardes

Aquesta guia didàctica que ha realitzat la revista Comunicació i pedagogia. ens permet treballar aquesta pel.lícula amb l´alumnat de secundària.

23 d’abril, 2008

JORNADA EMPATIA I PREJUDICIS

El 8 de maig al Cosmocaixa es celebra la jornada Empatia i Prejudicis organitzada per la Càtedra del Cervell Social de la UAB en col.laboració amb el Consorci d´Educació de Barcelona.
Previament s´està portan a terme el diàleg

Diàleg DOS HEMISFERIS: Empatia i Resolució de Conflictes


Fins a quin punt és important l'empatia en la convivència? Quan sorgeixen diferències entre individus, ens comportem com altres primats? En el primer diàleg DOS HEMISFERIS, l'educadora Xus de Miguel i la primatòloga Carme Maté analitzen el paper que juga l'empatia enfront del conflicte, i quina és la seva implicació en el camp de l'educació.

22 d’abril, 2008

LA MEDIACIÓ ESCOLAR: UN CAS PRÀCTIC

Mediació escolar és un video realitzat per tres instituts del Bages: IES Quercus, Lacetània i IES Peguera.
En aquest treball es pot veure tots els passos de la Mediació:
1. Presentació i normes de la mediació
2. Quin és el problema?
3. Com ens sentim?
4. Posar-se en el lloc de l´altre: empatia
5. Passar de la posició a l´interés
6. Pluja d´idees i propostes.
7. Escriure l´acord.






MATERIALES PARA LA CONVIVENCIA

Materiales para la convivencia és un bloc de Miguel Vaquero , mediador i professor de secundària de l´IES Miguel Catalan a on hi ha un bon recull de materials, articles, documentació, bibliografia, videos,... sobre convivència, mediació, resolució de conflictes, valors, educació per a la convivència, habilitats socials, assetjament, violència, etc....
Excel.lent treball de gran utilitat per a tothom interessant en els temes de convivència, conflictes i mediació.


convivir.gif

21 d’abril, 2008

OBSERVATORI DE LA MEDIACIÓ: BIRTATOKI



Birtatoki és un Observatori de la mediació, de l´associació Arrats. L´observatori vol contribuir a la dibulgació de la cultura de la Mediació i la Resolució de conflictes. Està subvencionat pel Departamento de Derechos Humanos, Empleo e Inserción Social del Gobierno Vasco.

Els objectius de Birtatoki són:
  • extendre la mediació com a tècnica de resolució de conflictes entre la població.
  • analitzar, investigar i millorar la divulgació de la cultura de la Mediació i la Resolució de Conflictes.
  • Ser útil per les persones que treballen en mediació.

Una eina per analitzar, investigar, difondre i millorar la mediació en les diferents vessants de la vida social.

Inclou tots els tipus de mediació:

  • Mediació comunitària i/o social
  • Mediació intercultural.
  • Mediació escolar.
  • Mediació laboral.
  • Mediació familiar.
  • Mediació penal.
  • Mediació penitenciària.
Editan un butlletí electrònic que s´envia per correu electrònic.Es pot demanar a:

asociacionarrats@euskalnet.net

27 de març, 2008

Una escola inclusiva per a tothom, conferència de Nélida Zaitegui

Conferencia de las Jornadas de Buenas Prácticas 2007: "Una dirección escolar para una escuela inclusiva" por D.ª Nélida Zaitegui, responsable de Programas de Innovación Educativa, del Departamento de Educación, del Gobierno Vasco.

4t. CONGRÉS " EDUCACIÓ I ENTORN"


4t CONGRÉS "EDUCACIÓ I ENTORN"
22-23 I 24 de maig de 2008
La Seu d'Urgell


Organitza: Departament d'Educació, Ajuntament de la Seu d'Urgell, Consell Comarcal de La Seu d'Urgell.
Període d'inscripció del 18 de febrer al 18 d'abril de 2008

La Seu d'Urgell, per quarta vegada, aplegarà professionals educatius dels diferents àmbits de l'educació formal, no formal i informal per reflexionar, examinar experiències i posar en comú idees, propostes i projectes entorn d'un aspecte crucial de l'educació per a la ciutadania com és el de la convivència.

Per avançar conjuntament i construir col·lectivament un repertori de propostes d'intervenció i bones pràctiques, cal que tots hi diguem la nostra. Us convidem, doncs, a reflexionar plegats, tot participant en un fòrum de debat, que s'obre ara i que es tancarà en el marc del 4t Congrés.

17 de març, 2008

NAJAT EL HACHMI


Ha sortit a la venda, L´últim patriarca, novel.la de Najat El Hachmi que va guanyar el Premi Ramon LLull 2008.
L' últim patriarca tracta de les relacions entre un inmigrant magribí instal.lat en una ciutat catalana i la seva filla adolescent, arribada per reagrupament familiar i els canvis culturals que suposa la integració en la societat catalana.
A la novel.la hi ha trets autobiogràfics malgrat ser un relat de ficció. L´autora explica com ha fet servir les estructures pròpies de la narrativa oral que feien servir les dones de la seva ciutat natal, Rif.
Hachmi va arribar a Vic procedent de Rif ( Marroc) als 8 anys i explica com va aprendre a llegir i escriure català i com Mercè Rodoreda ha esta un referent per a ella, així com d´altres autors catalans, Pere Calders, Salvador Espriu i Quim Monzó.
Aqui teniu l´entrevista que se li ha fet a Vilaweb.
" Necessito tocar de peus a terra"

15 de març, 2008

INTERNET A L´AULA


Internet a l´aula és una xarxa social, una comunitat de docents que utilitza internet a l´aula. Pots crear la teva pàgina personal, tenir la teva pròpia xarxa social, integrar-te en el diferents grups que s´han format, insertar fotos, videos, etc...
Jose Luis Cabello ha creat aquesta xarxa social educativa a través de Ning.
És una de les maneres de participar en el 1r Congrés Internet a l´aula que s´ inicia el 1 d´abril fins al 30 d´octubre, de manera virtual.

Durant els dies 26,27,28 de juny es realitzarà el congrés presencial simultani a 4 ciutats: Granada, Madrid, Santander i Barcelona, utilitzant lels TIC com a mitjà d´interacció entre les 4 seus.
Aquest congrés difondrà les diferents experiències en l´us de les noves tecnologies a l´aula. També s´impartiràn tallers d´aprenentatge, espais de reflexió, construint un entorn virtual d´intercanvi i col.laboració entre els congresistes.
Us animem a participar en aquesta trobada.
Podeu mirar la meva pàgina.

11 de març, 2008

CONCURS DE FOTOGRAFIA MATEMÀTICA


1r Concurs de FOTOGRAFIA MATEMÀTICA

(IES LA GUINEUETA)


El Departament de Matemàtiques de l’IES La Guineueta de Barcelona convoca el 1r concurs de fotografia matemàtica per alumnes d’ESO, Batxillerat, Curs d’Accés, CFGM i CFGS, Professorat i PAS amb les següents bases:

1.- Participants: podrà participar tot l’alumnat, professorat i PAS de l’Institut amb les següents modalitats:

· A – Alumnat de 1r cicle de l’ESO

· B – Alumnat de 2n cicle de l’ESO

· C – Alumnat de Batxillerat, Curs d’Accés i Cicles Formatius

· D – Professorat i PAS

2.- Tema: Fotografia i Matemàtica

3.- Format i nombre: cada participant podrà presentar un màxim de tres fotografies en color o B/N. La tècnica podrà ser analògica o digital.

Les fotos es presentaran en paper amb unes dimensions mínimes de 13 cm x 18 cm. Hauran d’estar emmarcades en una cartolina blanca de grandària DIN A4 i col·locades dins d’un sobre amb les dades personals.

Cada fotografia portarà un títol que faci referència a algun concepte o noció matemàtica. Al revers de la fotografia hi constarà el nom i cognoms i la modalitat en la qual participa.

Les fotografies presentades han de ser originals. En cap cas s’admetran fotografies descarregades d’Internet o escanejades, ni tampoc muntatges digitals.

4.- Dates i llocs de presentació: la data límit per a la presentació de les fotografies és el 01/04/08. L’alumnat d’ESO, Batxillerat i Curs d’Accés entregaran les fotografies al seu professor o professora de Matemàtiques. L’alumnat de Cicles Formatius, el Professorat i el PAS farà l’entrega a qualsevol membre del Departament de Matemàtiques.

5.- Premis : hi hauran dos premis per cada modalitat. El primer premi de cadascuna de les modalitats es presentarà al 9è concurs de Fotografia Matemàtica de l’ABEAM Curs 2007 - 2008.



6.- Jurat : El jurat estarà format per dos professors del Departament de Matemàtiques, un professor/a del Departament de Plàstica i un professor/a d’un altre Departament didàctic. El veredicte del jurat serà inapel·lable. El jurat podrà declarar deserts alguns dels premis.

7.- Lliurament de premis: els premis es lliuraran en un acte públic el dia de Sant Jordi

05 de març, 2008

DIA INTERNACIONAL DE LES DONES




El 8 de març, dia de les dones



Les activitats que hem proposat fer a l´institut són:

i posterior debat-fòrum en els grup de 2n ESO.

Més activitats del 8 de marc al web de coeducació del departament d´educació

ANY RODOREDA

Aquest any, 2008 commemorem el centenari de l´escriptora catalana Mercè Rodoreda.
El nostre institut s´afegeix a aquest aconteixement per tal de rendir homenatge a una de les escriptores més universals de la llengua catalana.
És una bona ocasió per mostrar al nostre alumnat una DONA -escriptora universal que diu en els seus escrits:
Potser escric per afirmar-me.
Per sentir que sóc.
Sóc una persona que sempre he viscut " arriscadament".

La fundació Rodoreda
ha estat la impulsora de la celebració de l´any Rodoreda.

Entre moltes activitats que s´estan organitzant a l´institut, el departament de Llengua catalana ens convida a una conferència d´una estudiosa de l´obra de l´autora de la Plaça del Diamant

El departament de Llengua Catalana i Literatura de l’IES-SEP La Guineueta us convida a la conferència

Mercè Rodoreda: L’etapa de maduresa de l’escriptora

A càrrec de Carme Arnau



4.1.1

Barcelona 12 de març de 2008 a les 12.30 hores

02 de març, 2008

PER REFLEXIONAR


Via Docencia he vist aquest acudit que ens convida a pensar sobre la nostra professió.
L´acudit és de tertulias educativas, que us sembla??

H
ace años, un inspector visitó una escuela primaria. En su recorrido observó algo que le llamó poderosamente la atención, una maestra estaba atrincherada detrás de su escritorio, los alumnos hacían gran desorden... el cuadro era caótico.


Decidió presentarse:

- Permiso, soy el inspector de turno, ¿algún problema?


-Estoy abrumada señor, no se qué hacer con estos chicos... No tengo láminas, el Ministerio no me manda material didáctico, no tengo nada nuevo qué mostrarles ni qué decirles...

El inspector, el cual era un docente de alma, vio un corcho en el desordenado escritorio. Lo tomó y con aplomo se dirigió a los chicos:

- ¿Qué es esto?

- Un corcho señor... -gritaron los alumnos sorprendidos.

- Bien, ¿de dónde sale el corcho?

- De la botella, señor..., lo coloca una máquina.., del alcornoque..., de un árbol..., de la madera..., - respondían animosos los niños.

- ¿Y qué se puede hacer con madera?, -continuaba entusiasta el docente.

- Sillas..., una mesa..., un barco...

- Bien, tenemos un barco. ¿Quién lo dibuja? ¿Quién hace un mapa en el pizarrón y coloca el puerto más cercano para nuestro barquito? Escriban: ¿A qué provincia pertenece? ¿Y cuál es el otro puerto más cercano? ¿A qué país corresponde? ¿Qué poeta conocen que allí nació? ¿Qué produce esta región? ¿Alguien recuerda una canción de este lugar? - Y comenzó una tarea de geografía, de historia, de música, economía, literatura, religión, etc.

La maestra quedó impresionada. Al terminar la clase, le dijo conmovida:
- Señor, nunca olvidaré lo que me enseñó hoy. ¡Muchas gracias!

Pasó el tiempo. El inspector volvió a la escuela y buscó a la maestra. La encontró acurrucada detrás de su escritorio, los alumnos otra vez en total desorden...

- Señorita... ¿Qué pasó? ¿No se acuerda de mí?

- Si señor, ¡cómo olvidarme! ¡Qué suerte que regreso! Es que... no encuentro el corcho. ¿Dónde lo dejó?

28 de febrer, 2008

COM REDUIR L´ABSENTISME ESCOLAR

absentisme escolar és un dels problemes greus del sistema escolar. L´IES Antonio Dominguez Ortiz és un institut del Polígon Sud de Sevilla, un barri marginal, oblidat, on l´educació cobra més valor, possibilita noves oportunitats als joves per sortir de la marginació i de la exclusió. Poder mirar cap el futur amb un nou enfoc.
L´experiència educativa de d´aquest centre amb l´implicació de l´ equip educatiu amb Juanjo Muñoz al seu cap ha fet possible reduir l´absentisme en un 40%.
Tenen accions com : " Si l´alumnat no va a l´escola, el van a buscar a casa;
si té problemes familiars, solucionen els problemes de la família perquè l´alumnat pugui anar al centre.
Quan algunes alumnes gitanes es casen als 14 anys, intenten que no deixin d´estudiar. Són exemples de la seva pràctica diària.

Acompanyar a l´alumnat amb disciplina i carinyo per ajudar-ho a crèixer com a persona i com a ciutadà, com comenta Angel Encinas en el seu bloc.

El bloc "igualdad en las 3000" de l´institut ens fa un post de l´experiència.

Com diu Chelucana: La educación es un factor indispensable para que la humanidad pueda conseguir los ideales de paz, libertad y justicia social" Jacques Delors.

Antena 3 en el seu espai Espejo publico, fa un reportartge de l´experiència. Aplaudim aquesta iniciativa, de acostar-nos a una realitat escolar diferent de la que difon de manera sensacionalista alguns mitjans, i de mostrar un institut a on la convivència, el reconeixement, l´acceptació , l´educació i la igualtat d´oportunitat són una realitat.

Una exalumna, estudiant de periodisme fa també un post en el seu bloc.

Des d´aquest espai volem felicitar molt sincerament a tot l´equip humà que fa possible aquesta realitat, com han capgirat una realitat adversa i per ser un model positiu de donar valor a l´educació. Ens quedem amb una frase de Juanjo:
  • es impensable que un alumno agreda a un professor.... no van a pegar a quien les quiere.
La convivència es basa en AFECTIVITAT + EDUCACIÓ + ACOMPANYAMENT del professorat en el procés de socialització.
Via: Igualdad en las 3000