MEDIACIÓ I CONVIVÈNCIA A L' IES LA GUINEUETA. ESPAI EDUCATIU PER COMPARTIR EXPERIÈNCIES, REFLEXIONS I BONES PRÀCTIQUES.

12 de desembre, 2007

Sobre l´informe PISA

Després de la publicació de l´informe Pisa, de les opinions dels experts, publicats en els diaris, de les interpretacions dels responsables polítics, ens queda mirar aquest monòleg d´ Andreu Buenafuente en aquest vídeo....
També us recomano el magnífic l´article de Miguel Luís Vidal Me apunto al suspenso de la Bitácola de Galeón.


Via Aulablog 21

09 de desembre, 2007

Revista AL SUR DEL SUR

IES Antonio Dominguez treu el número 6 de la seva revista " Al Sur del Sur ". La revista esta realitzada en el Taller de Revista pels alumn@s de l´Institut d´aquest polígon de Sevilla, les 3000 mil.
En aquest número publica un article de Jose Saramago " Este mundo de la injusticia globalizada", entrevistes a un rapero " Haze", a un futbolista i un ampli ventall de detalls de la vida del barri i del institut.
Un gran treball, permet percebre com és el dia a dia de la vida d´un instituts i d´uns adolescents que tracten de superar-se cada dia i de buscar nous camins. Felicitats alumn@s de l´IES Antonio Dominguez i als autors de Iguales en las 3000.



Convivència a les aules


Educaweb, portal especializat en educació i formació, acaba de publicar un monogràfic sobre Convivència a les aules.


          Portal de convivencia de Aragon.

          Entrevista a Salvador Auberni, Maestro, Pedagogo y Máster Internacional en Resolución Alternativa de Conflictos:

          Considero fundamental que los educadores cambiemos determinadas prácticas educativas, que cambiemos nosotros mismos, sólo así podremos educar en la convivencia

          Alguns dels experts parlen sobre la convivència, la mediació, la violència a les escoles....


          05 de desembre, 2007

          Hi havia una vegada... el NADAL...

          Aquest curt de la productora Tropofims ens convida a veure el Nadal d´una manera més solidària.



          Via Mikel Agirregabiria

          Trobada de la blogosfera catalana


          Catosfera 2008 és la primera gran trobada de blocaires, bloggers, experts i emprenedors de la nova xarxa 2.0. Mai s’ha organitzat cap esdeveniment amb un caràcter tant global i ambiciós a casa nostra al voltant del fenomen bloc. Catosfera ha de ser un punt de reflexió i aprenentatge de tres jornades de duració al voltant de la blocosfera catalana, però amb la mirada posada de manera objectiva sobre el que es fa en altres indrets. Les jornades seran obertes i gratuïtes al públic en general, tot i que qui estigui interessat haurà de registrar-se en aquest bloc obert al efecte i vinculat des de la majoria de blocs i webs
          La trobada es farà el 25, 26 i 27 de gener de 2008 a Granollers
          Els objectius de la trobada són:
          • Donar a conèixer el fenomen bloc a Catalunya.
          • Fomentar el seu us a nivell d’empresa, institucional i particular.
          • Socialitzar i desvirtualizar la majoria de blocaires
          • Reflexionar sobre models socials i de negoci, de gestió publica i política al voltant de la web 2.0 i dels blocs.
          • Apendre a fer videoblogs
          • Coneixer les ofertes públiques i privades que aporta […]

          Prejudicis

          Aquesta és la campanya de Amnistia Internacional sobre el racisme i la xenofobia.



          Via Zibereskola

          04 de desembre, 2007

          "Bones maneres, bons tractes"


          Me encanta la campanya de l´IES Azahar " Bonas maneres, bons tractes, campanya que han realitzat a l´institut durant la setmana del 25 de novembre, dia contra la violència cap a les dones.
          Dir el que tinguis que dir, però amb una somrisa..

          "La convivència es fa malbé a cops de crits, insults, un gest de despreci.... i de les males maneres als maltractaments no hi ha gaire....
          El cartell sobre el dia contra la violència cap a les dones, el veus clar?

          03 de desembre, 2007

          LES SET MIRADES DE PAULO FREIRE

          Un del conceptes central del pedagog Paulo Freire és la seva " Visió integral i multidimensional" entorn al procésensenyament-aprenentatge en els educants, en qualsevol nivell educatiu...
          • El educador necessita del educand com el educand necessita de l´educador, ambdòs s´eduquen.
          • " El punt de partida de l´educació està en el context cultural, tecnològic, polític i social dels educants" No importa que aquest estigui fet malbé
            La seva fisolofia educativa és " Sumar en lloc de restar", " multiplicar en lloc de dividir"...
            El educador ha de ser sensible, esteta...es també artista, re-fa el món, redibuixa el món, re-pinta el món, re-canta el món, re-danza el món....

            NO HI HA CANVI SENSE SOMNI, COM NO HI HA SOMNI SENSE ESPERANÇA (Paulo Freire)



          Via Mikel Agirregabiria

          26 de novembre, 2007

          Quadern virtual: no violència de gènere

          Un quadern didàctic per treballar a l´aula i commemorar el 25 de novembre, dia internacional de la no violència de gènere.
          Presenta tres activitats diferents: flors, morats i assassinats, amb suport videogràfic perquè no deixi indiferent a cap persona.
          Dos del tres videos que presenta aquest quadern virtual són aquests:



          :

          .


          Podeu consultar la pàgina de coeducació del Departament d´Educació on trobareu mé informació, recursos, propostes didàctiques
          Destaquem la pàgina de Solidaries, a on poder trobar més recursos.

          19 de novembre, 2007

          18 de novembre, 2007

          L´assetjament escolar o bullying a debat



          Del 20 al 23 de Noviembre de 2007 a Almeria es realitza el
          I Congreso Internacional de violencia escolar (Bullying).

          Més de 100 ponents d´Universitats del país e internacionals i professionals de l´ educació, de la psicologia, de la psiquiatria, de la sociologia presenten les seves reflexions sobre el fenòmen de la violència escolar des de diversos àmbits, des de l´educatiu al sanitari passant pel psicòlogic o el sociològic.L´assetjament escolar o bullying a debat des de una perpectiva integral.

          Entre els conferenciants que participen es troba Emilio Calatayud, magistrat deMenors de Granada ( post i video sobre les seves sentències) i la directora de l´Observatori Europeo de la Violència Escolar, Catherine Blaya.

          En el marc del simposium , es presentarà el treball que porta a terme l´Observatori de la violència a les escoles, a Catalunya per prevenir la violència a partir de l´analisi de les relacions del´alumnat a l´aula en un treball amb el professorat de centres de primària i secundària de Catalunya.

          PRESENTACIÓN del Congrés

          En los últimos meses son múltiples las ocasiones en las que nos hacemos eco de la presencia de incidentes de carácter violento en las escuelas, generando una fuerte alarma social, a la vez que, se constata de esta forma un incremento considerable de los problemas o conflictos entre los escolares, reflejo sin duda, de la propia sociedad. Está clara su repercusión, ya que se está convirtiendo en problema central del sistema educativo. Así, puede estar incidiendo en la desmotivación o desinterés del profesorado, que día a día se enfrenta a este tipo de conductas (en muchos casos, sin saber muy bien cual puede ser la solución); y por otro lado, en el alumnado, que conlleva problemas, no sólo en el agredido, sino también en el agresor.
          Ante esta situación y sus consecuencias, evidentemente, lo mejor siempre será prevenir que curar, pero cuando existe riesgo de conflictos que afecten al clima de convivencia de los centros escolares, éstos tienen la obligación de adoptar medidas para evitar o reaccionar ante aquellos; por lo tanto deben contemplar dos aspectos, por una parte la prevención de los conflictos y por otra, los aspectos violentos y las consecuencias de éstos, una vez que se han producido.
          La actuación en cada centro ha de estar fundamentada en el estudio de necesidades previo y ha de tener en cuenta, que un aumento en la calidad de la convivencia, no sólo depende de la realización de una serie de actividades, sino que también se ha de cambiar la actuación diaria con los/as alumnos/as, sobre todo por parte del profesorado. No es una tarea fácil, a la que día a día deben enfrentarse, para la cual se han de formar y dotar de herramientas que ayuden a afrontar las situaciones y las consecuencias de las acciones violentas y/o conflictivas entre los iguales, a la vez que propicien la actuación preventiva y/o la puesta en marcha de programas de carácter preventivo.
          Por este motivo, un año más, se plantea la celebración de un congreso que abarque dicha temática, en este caso, con un carácter internacional, que intenta tener entre sus participantes a personalidades destacadas e investigadoras del campo de la violencia escolar, bajo el título I Congreso Internacional de Violencia Escolar (Bullying).

          José Jesús Gázquez Linares
          Presidente del I Congreso Internacional de Violencia Escolar
          Podeu veure el programa del congrés

          16 de novembre, 2007

          Aprendre a aprendre

          Un video sobre l´aprendre a aprendre aplicat a la vida.....






          Via Competència TIC

          Els estudiants parlen......

          Un video creat per Michael Wesh amb 200 estudiants de la Universitat Estatal de Kansas ens mostra com els estudiants veuen el món d´avui dia, la manera d´aprendre, el que necessiten per aprendre, els seus objectius, les seves esperances, els seus somnis, el que seran a la vida i amb quins canvis es trobaran.
          Interessant la seva mirada del món d´avui.......





          Via: A Nosa biblioteca

          11 de novembre, 2007

          PERSEPOLIS


          Persèpolis es una pel.lícula que narra la història autobiográfica de la iraní Marjane Satrapi, la història de com va crèixer en un regimen fundamentalista islàmic i que la va portar a abandonar el seu país.

          El còmic ve precedit d´un gran èxit de vendes (30.000 exemplars venuts a França en un any) i un munt de premis, entre ells , el Premi a l´Autor Revelació del Saló del còmic d´Angouleme( França), ; el Premi Harvey a la millor obra extrangera 2004, a EEUU; i a Espanya, va guanyar el Primer Premi de la Pau de Fernando Buesa Blanco entre d´altres i també va ser nominada en els Premis del Saló del Còmic de Barcelona a la categoria del Millor Obra Estrangera 2002.

          El còmic comença l´any 1979, quant Marjane té deu anys i des de la mirada infantil és testimoni d´un canvi social i polític que posa fi a més de cinquanta any de regnat del sha de Persia a l´Iran i dóna pas a una república islàmica.

          A banda de diferenciar-se dels altres nens per haber estat educada a l´esti occidental dins d´una família de classe alta i per una pares d´ideologia progresistes i partidaris de l´islam moderat, Marji, té una gran inquietut intel.lectual per ser una nena i una gran imaginació que la porta a tenir converses amb Déu ( amb que troba semblances amb Marx) i sommiar en ser una profeta.

          Al mateix temps que va creixent, Marjane sen´adona que el nou règim islàmic pel que van lluitar els seus pares ha caigut en mans dels integristes i que no porta res de bó.

          Podeu mirar el trailer en castellà de la pel.lícula.



          La pel.lícula en animació, adapta els dos primers àlbums del còmic, i està codirigida i coescrita entre la pròpia Satrapi y Vincent Paronnaud. L´animación feta en blanc i negre, i que compta a la versió francesa amb les veus de Catherine Deneuve i la seva filla Chiara Mastroianni, en els papers de mare de Satrapi i de la pròpia protagonista respectivament.

          " La noia que va fugir de l´integrisme", un interessant article de Angel Quintana en el Punt diari:
          " Mentre els mitjans es capfiquen a crear falses polèmiques sobre l'ús del vel en una escola, l'estrena de la pel·lícula «Persépolis», que aborda de manera didàctica el problema, ha estat minimitzada"...." També resulta dolorós comprovar que ningú s'ha preocupat de portar la pel·lícula a escoles i instituts, on podria actuar com una veritable lliçó d'història contemporània i d'educació a la ciutadania, com també em resulta estrany veure com el Departament de Política Lingüística, que perd el nord per doblar qualsevol pel·lícula Disney al català, no hagi apostat per aquesta per vendre-la a un públic juvenil. La meva perplexitat augmenta després de veure com l'escola on van les meves filles –l'Annexa de Girona– fa prop d'un més va ser el centre d'atenció dels mitjans de comunicació per voler aplicar el seu reglament intern i voler impedir que una nena marroquina anés a l'escola amb vel. Mentre els mitjans van forçar la polèmica sense analitzar a fons què representa la persistència de símbols religiosos en el cor d'unes institucions laiques, un discurs clar i didàctic com el de Persépolis ha acabat essent minimitzat. No seria millor anar més enllà de la polèmica i fomentar algunes lliçons com la de Marjane Satrapi? La setmana vinent els nens de l'Annexa aniran a veure Persépolis al cinema, de fet l'acte serà una manera clarivident de suplantar els falsos debats sofistes per la força del coneixement.







          10 de novembre, 2007

          EDUCACIÓ PER A LA CIUTADANIA DIGITAL:NORMES BÀSIQUES


          He trobat un article molt interessant" Educación para la ciudadania digital"de Charo Fernández de " El mundo de Yalocin" a la revista Bits de l´associació Espiral:Educación i tecnologia
          Comença així:

          La incorporación efectiva de las TICs en el aula llevada a cabo por muchos docentes
          está poniendo de manifiesto la necesidad de incorporar en el currículum aquellas
          normas básicas que aseguren el buen comportamiento de nuestros alumnos y alumnas
          en la red.
          Uno de los principales objetivos de la escuela es educar. En ella,
          nuestros hijos aprenden normas de comportamiento básicas y un conjunto de
          habilidades sociales que se complementan de manera natural con las aprendidas en
          el entorno familiar.
          Respetar a los otros, trabajar en grupo,
          comportarse
          correctamente en el aula, cuidar el material y las zonas comunes
          , y una larga
          lista de comportamientos, actitudes y valores se trabajan en las aulas desde
          infantil hasta los grados superiores. En esta tarea está involucrado todo el
          personal docente: todos aportamos nuestro granito de arena para conseguir que
          nuestros chicos se conviertan en buenos ciudadanos.

          Charo ens proposa un còdi deontològic digital, per ensenyar als nois i noies i que podríem resumir:

          1. Ser honest i respestuòs amb el treball aliè.
          2. Ser original i creatiu.
          3. Ser legals, no pirates.
          4. Ser sincers, no mentir.
          5. Ser elegants amb les nostres opinions.
          6. Respetar les dades personals dels altres.
          7. Ser crítics amb la informació.

          Podeu llegir article complert, exemplificat amb supòsits.

          Gràcies a Isidro Vidal

          07 de novembre, 2007

          SETMANA DE LA CIÈNCIA

          Si a l´alumnat li costa aprendre la taula periòdica, podeu ensenyar aquest video.
          És divertit i connecta les paraules i els elements .




          Via a Pie de aula

          05 de novembre, 2007

          PROJECTE PEDAGÒGIC: MUSICA + INTERCULTURALITAT


          Mapasonor és una associació que es dedica a la producció audiovisual com a instrument per promoure els drets humans, l’educació per la pau, les cultures d’arrel o l’avantguarda en l’art. Mapasonor creu en l’ús dels mitjans audiovisuals des de criteris ètics.
          El estereotipo, justamente porque no es fruto de conocimientos sino de emociones, es muy peligroso. Nos imposibilita toda tentativa de llegar al otro, de comprender sus razones; por eso es un mal muy extendido además. No paro de encontrarme con él, siendo como es mi trabajo intercultural, y percibo mi misión como escritor –si se me permite usar esa expresión- como un intento de vencer los estereotipos, de abrir un camino para acabar con ellos” (Ryszard Kapuscinski “El mundo de hoy” Anagrama 2004, trad. Agata Orzerszek)
          Aquesta cita del periodista polonès defineix la filosofia de Mapasonor i la seva visió del món.
          Oïdes Mediterrànies és un projecte pedagògic adreçat a joves del 2on cicle de l’E.S.O, batxillerat, cicles formatius i programes de garantia social o bé de qualsevol àmbit d’educació en el lleure. Donar a conèixer les diferents cultures musicals de la Mediterrània, fomentar els valors positius de la interculturalitat i aportar activitats i instruments pedagògics per a l’educació per la pau, són els seus principals objectius.
          L’objectiu és que l’alumnat (jugant per equips o bé en solitari) conegui les característiques musicals i interculturals de cadascuna de les àrees a través de diverses preguntes-trampa que hauran de respondre després de visualitzar un vídeo.

          Cada pregunta pot ser complementada per l’educador amb els diferents continguts que es donen a la guia del professorat: hi ha activitats d’aprofundiment i d’ampliació, recursos discogràfics, bibliogràfics, videogràfics i espais webs.
          Podeu veure el reportatge dedicat a Oïdes Mediterrànies dins del programa Rodasons de TVC.

          04 de novembre, 2007

          BLOGS SOLIDARIS

          Lourdes Quintana del Suplemento ocasional ens ha inclòs amb la seva llista de blogs solidaris," un meme", una cadena en la xarxa amb un munt de blogs enllaçats.
          Ni que dir que estic molt agraïda i contenta per aquest reconeixement.
          Les normes de funcionament d´aquest premi són: Nominar set blogs solidaris, enviar un correu als seus autors/es. Aquests han d´enviar a la vegada aquest premi a set bloggers que triin. Fer un post i posar la imatge del blog solidari.

          Els meus blogs solidaris, ho són perquè m´aporten moltíssim i són un referent en la blogosfera, són:

          30 d’octubre, 2007

          CONCLUSIONS DE LA TROBADA DE MEDIADORS I MEDIADORES DE BARCELONA



          RECULL DE COMENTARIS DE L’ALUMNAT MEDIADOR EN LA TROBADA DEL DIA 17 OCTUBRE DE 2007
          PREGUNTES PER L’ALUMNAT
          :
          220 alumnes mediadors i mediadores organitzats en 7 grups de treball amb dos professors mediadors i amb dos portaveus dels alumnes per grup.


          • Quins són els tipus de conflictes en què medieu. Es resolen tots positivament?
            Normalment mediem : baralles, rumors, insults, agressions verbals, físiques i psicològiques, racisme, malentesos, homofòbia i pre-assetjament.
            La majoria si que es resolen bé però en algunes situacions manca cooperació per resoldre’ls. Encara que un dels grups insistia que tots es podien resoldre amb molta assertivitat i seguiment per part dels mediadors.

          • Detecteu alguna diferència entre els conflictes que tenen les noies i els conflictes que tenen els nois? Per què penseu que passa això?
            En principi els motius poden ser els mateixos, quasi bé sempre per malentesos. Les percepcions i reaccions, en canvi, són diferents respectes les noies que els nois. Les noies acostumen a respondre amb agressions verbals, creant falsos rumors, acusant,… i els nois reaccionen amb violència física i verbal.
            Destacaven que la durada del conflicte durava més en les noies que en els nois. Els motius eren que el conflicte és traspassava a la resta de companyes i amigues i s’alimentava amb els rumors i les acusacions mútues. Apareixia gelosia i rancúnia que dificultava una solució ràpida al conflicte.

          • Per què l’alumnat no utilitza més el servei de mediació? A què creieu que es deu? Quins són els tipus de conflictes que no arriben mai a la mediació? Per què?
            Opinen que molt sovint falta informació. Altres motius són l’orgull, la desconfiança en el procés de mediació, motius íntims, vergonya, el què dirà la gent, pèrdua de temps, és una bajanada, no servei per res , no respectaran la confidencialitat,…
            No arriben els conflictes professors – alumnes, els conflictes íntims, els que sorgeixen a la porta del centre, depenen molt de la persona afectada.

          • Com feu la difusió de la mediació en el vostre centre?
            Quin grapat de bones idees!!! Aquí els alumnes apuntaven tota classe d’intervencions totes elles profitoses , de sensibilització i difusió en els respectius centres. Es mostraven molt orgullosos del que feien, en aquest aspecte, com membres de l’equip de mediació:
            A principi de curs se’ls informava del funcionament del servei de mediació. Aquesta informació es rebia a través de les tutories, on un grup de mediadors passava a explicar i animar a participar-hi per totes les classes.
            Es fan servir materials elaborats per ells com : tríptics, díptics, cartells, murals, fotos, puzzles, pàgines webs, revistes, enregistraments, simulacions, elaboració de power points…
            També es va comentar sobre l’ambientació que acompanya aquesta difusió: campanyes engrescadores i publicitàries com : itineraris fins el despatx de mediació assenyalades amb petjades, fotografies publicitàries on es mostraven primer d’esquena i després apareixien les cares dels membres. Penjar fotografies amb diferents situacions en conflicte on es recomana la mediació…
            La paraula clau on va haver més coincidències va ser la de confidencialitat

          • Per què sou mediadors i mediadores? I què us aporta l’experiència?
            Per curiositat, experiències pròpies, per sentir-nos útils, per valorar a la gent, per ajudar-la, per aprendre a escoltar, per veure punts de vista diferents,… en general per comprendre el conflicte com una possibilitat de créixer i madurar.

          • Com es podrien millorar la mediació i la convivència en els centres educatius? Feu propostes d’aquesta millora:
            Informació en els centres més atractiva i engrescadora, ser capaços de què guanyin confiança en els mediadors, fer activitats conjuntes amb els mediats, xerrades, tutories, continuar la nostra formació per informar i formar a la gent, fer formació els propis alumnes mediadors,…
            Finalment vàrem proposar en els portaveus ens diguessin una paraula que resumís la seva impressió sobre la Jornada:
            Les seves paraules varen ser:
            Sensació de companyonia, conèixer diferents punts de vista, poder intercanviar opinions, experiències, informació, idees, debat, aprendre a cooperar,…. M’ho he passat molt bé i ALEGRIA PER PARTICIPAR
            .