MEDIACIÓ I CONVIVÈNCIA A L' IES LA GUINEUETA. ESPAI EDUCATIU PER COMPARTIR EXPERIÈNCIES, REFLEXIONS I BONES PRÀCTIQUES.
12 de desembre, 2007
Sobre l´informe PISA
També us recomano el magnífic l´article de Miguel Luís Vidal Me apunto al suspenso de la Bitácola de Galeón.
Via Aulablog 21
09 de desembre, 2007
Revista AL SUR DEL SUR
En aquest número publica un article de Jose Saramago " Este mundo de la injusticia globalizada", entrevistes a un rapero " Haze", a un futbolista i un ampli ventall de detalls de la vida del barri i del institut.
Un gran treball, permet percebre com és el dia a dia de la vida d´un instituts i d´uns adolescents que tracten de superar-se cada dia i de buscar nous camins. Felicitats alumn@s de l´IES Antonio Dominguez i als autors de Iguales en las 3000.
Convivència a les aules

Portal de convivencia de Aragon.
Entrevista a Salvador Auberni, Maestro, Pedagogo y Máster Internacional en Resolución Alternativa de Conflictos:
Considero fundamental que los educadores cambiemos determinadas prácticas educativas, que cambiemos nosotros mismos, sólo así podremos educar en la convivencia
Alguns dels experts parlen sobre la convivència, la mediació, la violència a les escoles....
- La mejora de la convivencia en las aulas
Xesús R. Jares. Catedrático de Didáctica en la Universidad de A Coruña. Coordinador del colectivo Educadores por la Paz- “Observatori de la violencia a les escoles”: El aprendizaje de la convivencia para la prevención de la violencia
Maria Jesús Comellas. Coordinadora del grupo GRODE de Universidad Autónoma de Barcelona- La mediación como resolución de conflictos
Leticia Félix Flecha. Licenciada en Psicopedagogía y miembro de la Asociación Aragonesa de Psicopedagogía (AAP)- Convivencia Escolar e Interculturalidad: Aprendiendo a (con)vivir juntos
Miguel López Melero. Catedrático de Didáctica y Organización Escolar de la Universidad de Málaga. Director del Proyecto Roma
05 de desembre, 2007
Hi havia una vegada... el NADAL...
Via Mikel Agirregabiria
Trobada de la blogosfera catalana

- Donar a conèixer el fenomen bloc a Catalunya.
- Fomentar el seu us a nivell d’empresa, institucional i particular.
- Socialitzar i desvirtualizar la majoria de blocaires
- Reflexionar sobre models socials i de negoci, de gestió publica i política al voltant de la web 2.0 i dels blocs.
- Apendre a fer videoblogs
- Coneixer les ofertes públiques i privades que aporta […]
04 de desembre, 2007
"Bones maneres, bons tractes"


03 de desembre, 2007
LES SET MIRADES DE PAULO FREIRE
- El educador necessita del educand com el educand necessita de l´educador, ambdòs s´eduquen.
- " El punt de partida de l´educació està en el context cultural, tecnològic, polític i social dels educants" No importa que aquest estigui fet malbé
La seva fisolofia educativa és " Sumar en lloc de restar", " multiplicar en lloc de dividir"...
El educador ha de ser sensible, esteta...es també artista, re-fa el món, redibuixa el món, re-pinta el món, re-canta el món, re-danza el món....
NO HI HA CANVI SENSE SOMNI, COM NO HI HA SOMNI SENSE ESPERANÇA (Paulo Freire)
26 de novembre, 2007
Quadern virtual: no violència de gènere
Presenta tres activitats diferents: flors, morats i assassinats, amb suport videogràfic perquè no deixi indiferent a cap persona.
Dos del tres videos que presenta aquest quadern virtual són aquests:
:
.
Podeu consultar la pàgina de coeducació del Departament d´Educació on trobareu mé informació, recursos, propostes didàctiques
Destaquem la pàgina de Solidaries, a on poder trobar més recursos.
25 de novembre, 2007
19 de novembre, 2007
18 de novembre, 2007
L´assetjament escolar o bullying a debat

Del 20 al 23 de Noviembre de 2007 a Almeria es realitza el
I Congreso Internacional de violencia escolar (Bullying).
Més de 100 ponents d´Universitats del país e internacionals i professionals de l´ educació, de la psicologia, de la psiquiatria, de la sociologia presenten les seves reflexions sobre el fenòmen de la violència escolar des de diversos àmbits, des de l´educatiu al sanitari passant pel psicòlogic o el sociològic.L´assetjament escolar o bullying a debat des de una perpectiva integral.
Entre els conferenciants que participen es troba Emilio Calatayud, magistrat deMenors de Granada ( post i video sobre les seves sentències) i la directora de l´Observatori Europeo de la Violència Escolar, Catherine Blaya.
En el marc del simposium , es presentarà el treball que porta a terme l´Observatori de la violència a les escoles, a Catalunya per prevenir la violència a partir de l´analisi de les relacions del´alumnat a l´aula en un treball amb el professorat de centres de primària i secundària de Catalunya.
PRESENTACIÓN del Congrés
En los últimos meses son múltiples las ocasiones en las que nos hacemos eco de la presencia de incidentes de carácter violento en las escuelas, generando una fuerte alarma social, a la vez que, se constata de esta forma un incremento considerable de los problemas o conflictos entre los escolares, reflejo sin duda, de la propia sociedad. Está clara su repercusión, ya que se está convirtiendo en problema central del sistema educativo. Así, puede estar incidiendo en la desmotivación o desinterés del profesorado, que día a día se enfrenta a este tipo de conductas (en muchos casos, sin saber muy bien cual puede ser la solución); y por otro lado, en el alumnado, que conlleva problemas, no sólo en el agredido, sino también en el agresor.
Ante esta situación y sus consecuencias, evidentemente, lo mejor siempre será prevenir que curar, pero cuando existe riesgo de conflictos que afecten al clima de convivencia de los centros escolares, éstos tienen la obligación de adoptar medidas para evitar o reaccionar ante aquellos; por lo tanto deben contemplar dos aspectos, por una parte la prevención de los conflictos y por otra, los aspectos violentos y las consecuencias de éstos, una vez que se han producido.
La actuación en cada centro ha de estar fundamentada en el estudio de necesidades previo y ha de tener en cuenta, que un aumento en la calidad de la convivencia, no sólo depende de la realización de una serie de actividades, sino que también se ha de cambiar la actuación diaria con los/as alumnos/as, sobre todo por parte del profesorado. No es una tarea fácil, a la que día a día deben enfrentarse, para la cual se han de formar y dotar de herramientas que ayuden a afrontar las situaciones y las consecuencias de las acciones violentas y/o conflictivas entre los iguales, a la vez que propicien la actuación preventiva y/o la puesta en marcha de programas de carácter preventivo.
Por este motivo, un año más, se plantea la celebración de un congreso que abarque dicha temática, en este caso, con un carácter internacional, que intenta tener entre sus participantes a personalidades destacadas e investigadoras del campo de la violencia escolar, bajo el título I Congreso Internacional de Violencia Escolar (Bullying).
José Jesús Gázquez Linares
Presidente del I Congreso Internacional de Violencia Escolar
Podeu veure el programa del congrés
16 de novembre, 2007
Els estudiants parlen......
Interessant la seva mirada del món d´avui.......
Via: A Nosa biblioteca
11 de novembre, 2007
PERSEPOLIS

La pel.lícula en animació, adapta els dos primers àlbums del còmic, i està codirigida i coescrita entre la pròpia Satrapi y Vincent Paronnaud. L´animación feta en blanc i negre, i que compta a la versió francesa amb les veus de Catherine Deneuve i la seva filla Chiara Mastroianni, en els papers de mare de Satrapi i de la pròpia protagonista respectivament.

10 de novembre, 2007
EDUCACIÓ PER A LA CIUTADANIA DIGITAL:NORMES BÀSIQUES

La incorporación efectiva de las TICs en el aula llevada a cabo por muchos docentes
está poniendo de manifiesto la necesidad de incorporar en el currículum aquellas
normas básicas que aseguren el buen comportamiento de nuestros alumnos y alumnas
en la red.
Uno de los principales objetivos de la escuela es educar. En ella,
nuestros hijos aprenden normas de comportamiento básicas y un conjunto de
habilidades sociales que se complementan de manera natural con las aprendidas en
el entorno familiar.
Respetar a los otros, trabajar en grupo, comportarse
correctamente en el aula, cuidar el material y las zonas comunes, y una larga
lista de comportamientos, actitudes y valores se trabajan en las aulas desde
infantil hasta los grados superiores. En esta tarea está involucrado todo el
personal docente: todos aportamos nuestro granito de arena para conseguir que
nuestros chicos se conviertan en buenos ciudadanos.Charo ens proposa un còdi deontològic digital, per ensenyar als nois i noies i que podríem resumir:
- Ser honest i respestuòs amb el treball aliè.
- Ser original i creatiu.
- Ser legals, no pirates.
- Ser sincers, no mentir.
- Ser elegants amb les nostres opinions.
- Respetar les dades personals dels altres.
- Ser crítics amb la informació.
Podeu llegir l´article complert, exemplificat amb supòsits.
Gràcies a Isidro Vidal
07 de novembre, 2007
SETMANA DE LA CIÈNCIA
És divertit i connecta les paraules i els elements .
Via a Pie de aula
05 de novembre, 2007
PROJECTE PEDAGÒGIC: MUSICA + INTERCULTURALITAT

L’objectiu és que l’alumnat (jugant per equips o bé en solitari) conegui les característiques musicals i interculturals de cadascuna de les àrees a través de diverses preguntes-trampa que hauran de respondre després de visualitzar un vídeo.
Cada pregunta pot ser complementada per l’educador amb els diferents continguts que es donen a la guia del professorat: hi ha activitats d’aprofundiment i d’ampliació, recursos discogràfics, bibliogràfics, videogràfics i espais webs.
Via Aula mèdia
04 de novembre, 2007
BLOGS SOLIDARIS

Ni que dir que estic molt agraïda i contenta per aquest reconeixement.
Les normes de funcionament d´aquest premi són: Nominar set blogs solidaris, enviar un correu als seus autors/es. Aquests han d´enviar a la vegada aquest premi a set bloggers que triin. Fer un post i posar la imatge del blog solidari.
Els meus blogs solidaris, ho són perquè m´aporten moltíssim i són un referent en la blogosfera, són:
- Educarueca ( dinàmiques per a tutoria)
- Una mirada sobre el treball social amb les TIC
- La mar de llunes ( gènere)
- Montserrat Boix (feminisme, TIC)
- Competència TIC, blog de Xavier Rosell (TIC)
- Tic-tac, blog de Jordi Vivancos (TIC)
- Iguales en las tres mil
30 d’octubre, 2007
CONCLUSIONS DE LA TROBADA DE MEDIADORS I MEDIADORES DE BARCELONA
RECULL DE COMENTARIS DE L’ALUMNAT MEDIADOR EN LA TROBADA DEL DIA 17 OCTUBRE DE 2007
PREGUNTES PER L’ALUMNAT:
220 alumnes mediadors i mediadores organitzats en 7 grups de treball amb dos professors mediadors i amb dos portaveus dels alumnes per grup.
- Quins són els tipus de conflictes en què medieu. Es resolen tots positivament?
Normalment mediem : baralles, rumors, insults, agressions verbals, físiques i psicològiques, racisme, malentesos, homofòbia i pre-assetjament.
La majoria si que es resolen bé però en algunes situacions manca cooperació per resoldre’ls. Encara que un dels grups insistia que tots es podien resoldre amb molta assertivitat i seguiment per part dels mediadors. - Detecteu alguna diferència entre els conflictes que tenen les noies i els conflictes que tenen els nois? Per què penseu que passa això?
En principi els motius poden ser els mateixos, quasi bé sempre per malentesos. Les percepcions i reaccions, en canvi, són diferents respectes les noies que els nois. Les noies acostumen a respondre amb agressions verbals, creant falsos rumors, acusant,… i els nois reaccionen amb violència física i verbal.
Destacaven que la durada del conflicte durava més en les noies que en els nois. Els motius eren que el conflicte és traspassava a la resta de companyes i amigues i s’alimentava amb els rumors i les acusacions mútues. Apareixia gelosia i rancúnia que dificultava una solució ràpida al conflicte. - Per què l’alumnat no utilitza més el servei de mediació? A què creieu que es deu? Quins són els tipus de conflictes que no arriben mai a la mediació? Per què?
Opinen que molt sovint falta informació. Altres motius són l’orgull, la desconfiança en el procés de mediació, motius íntims, vergonya, el què dirà la gent, pèrdua de temps, és una bajanada, no servei per res , no respectaran la confidencialitat,…
No arriben els conflictes professors – alumnes, els conflictes íntims, els que sorgeixen a la porta del centre, depenen molt de la persona afectada. - Com feu la difusió de la mediació en el vostre centre?
Quin grapat de bones idees!!! Aquí els alumnes apuntaven tota classe d’intervencions totes elles profitoses , de sensibilització i difusió en els respectius centres. Es mostraven molt orgullosos del que feien, en aquest aspecte, com membres de l’equip de mediació:
A principi de curs se’ls informava del funcionament del servei de mediació. Aquesta informació es rebia a través de les tutories, on un grup de mediadors passava a explicar i animar a participar-hi per totes les classes.
Es fan servir materials elaborats per ells com : tríptics, díptics, cartells, murals, fotos, puzzles, pàgines webs, revistes, enregistraments, simulacions, elaboració de power points…
També es va comentar sobre l’ambientació que acompanya aquesta difusió: campanyes engrescadores i publicitàries com : itineraris fins el despatx de mediació assenyalades amb petjades, fotografies publicitàries on es mostraven primer d’esquena i després apareixien les cares dels membres. Penjar fotografies amb diferents situacions en conflicte on es recomana la mediació…
La paraula clau on va haver més coincidències va ser la de confidencialitat - Per què sou mediadors i mediadores? I què us aporta l’experiència?
Per curiositat, experiències pròpies, per sentir-nos útils, per valorar a la gent, per ajudar-la, per aprendre a escoltar, per veure punts de vista diferents,… en general per comprendre el conflicte com una possibilitat de créixer i madurar. - Com es podrien millorar la mediació i la convivència en els centres educatius? Feu propostes d’aquesta millora:
Informació en els centres més atractiva i engrescadora, ser capaços de què guanyin confiança en els mediadors, fer activitats conjuntes amb els mediats, xerrades, tutories, continuar la nostra formació per informar i formar a la gent, fer formació els propis alumnes mediadors,…
Finalment vàrem proposar en els portaveus ens diguessin una paraula que resumís la seva impressió sobre la Jornada:
Les seves paraules varen ser:
Sensació de companyonia, conèixer diferents punts de vista, poder intercanviar opinions, experiències, informació, idees, debat, aprendre a cooperar,…. M’ho he passat molt bé i ALEGRIA PER PARTICIPAR.